Jag sätter mig till rätta i stolen och kastar en nervös blick uppåt. Lättad konstaterar jag att lampan fortfarande är släckt och att jag kan ta fram mobilen för att svara på ett brådskande mejl. Med ena ögat uppåt trycker jag på Sänd, samtidigt som jag håller tummarna för att mejlet ska hinna gå iväg innan lampan tänds.

Jag tittar mig omkring – och konstaterar att jag inte är ensam. Flygplanet jag ska resa med är fullt med resenärer som vill hinna använda internet en sista gång innan ljusskylten för säkerhetsbälte tänds – vilket betyder att alla telefonerna måste sättas i flygläge.

För många av oss har en ständig internettillgång blivit en självklarhet. Vi vill kunna mejla och messa med vänner och kollegor, vi vill hålla oss uppdaterad kring de senaste nyheterna, vi vill kunna konsumera musik och film – och mycket mer.

Det här behovet är extra stort när vi är på resa. Allt fler bokar själva flyg, boende och aktiviteter, och då är internet ett måste. Det här är något bussbolag, tågoperatörer, rederier, hotell, kaféer och restauranger har insett sedan länge och det är även något som EU har förstått: Sedan förra sommaren kan vi surfa fritt i hela unionen.

Ja, alla verkar ha förstått att vi kunder vill kunna surfa – förutom flyget. Det vanliga är fortfarande att internetuppkopplingen försvinner vid start. Ett i-landsproblem? Definitivt! Men trots allt ett problem.

Egentligen är frånvaron av internet obegriplig. Det finns få tillfällen när internet är mer uppskattat än under en flygresa. De flesta tycker det är tråkigt att flyga – men det blir roligare om man kan spela, chatta och jobba.

Bristen på internet gör också att vi är hänvisade till flygbolagens föråldrade underhållningssystem. Att använda dem känns som en tidsresa flera decennier tillbaka i tiden, i alla fall för alla som är vana vid Spotify och Netflix.

Visst har många mobilappar offline-läge, men det här är inte alls lika självklart i datorvärlden.

Många tror att det är tekniken som gör det omöjligt att surfa, men så är det inte. Själv skrev jag mina första artiklar om frågan redan år 2004, och när jag intervjuade Lufthansas dåvarande informationschef förklarade han att ”bredband håller på att bli en självklarhet på alla långflygningar”. Det var alltså 14 år sedan…

Artikeln handlade om flygplanstillverkaren Boeings tjänst Connexion som just hade lanserats. Två år senare lades den dock ned eftersom flygbolagen inte var tillräckligt intresserade.

Lyckligtvis börjar det hända saker nu. Lågprisbolaget Norwegian har länge erbjudit internet ombord på många av sina plan och strax före sommaren fick jag ett pressmeddelande som förklarade att ”SAS lanserar höghastighets-wifi som första flygbolag i Norden”. Det gäller visserligen inte alla plan, och det är först 2020 som tekniken är installerad på majoriteten av alla flygplan, men det är ett steg i rätt riktning.

Även om satsningen kommer sent är jag övertygad om att det är en klok investering, och jag tror att internet ombord bli ett allt viktigare konkurrensmedel. För har man vant sig vid att kunna surfa ombord går man ogärna tillbaka till ett flygbolag där man nervöst måste titta på en lampa för att få veta när internet försvinner.