Datorgrafikmässan Siggraph pågår just nu i Vancouver och samlar forskare, utvecklare och andra i branschen. Nvidia höll under måndagskvällen lokal tid en presentation där företaget visade upp en ny generation grafikprocessorer som kallas Turing.

Turing bygger vidare på Pascal, och den stora nyheten är att den kan rendera med raytracing i realtid, 25 gånger snabbare än Pascal. Raytracing är en teknik som går ut på att simulera ljus för att skapa realistiska scener med reflektion, refraktion och skuggor. Turing använder en ny typ av beräkningsenhet kallad RT Core för att åstadkomma detta.

Tidigare har raytracing bara använts i filmer och exempelvis arkitekturvisualisering, eftersom det inte har gått att rendera i realtid på vanliga datorer, men nu hoppas Nvidia att den kan börja leta sig in i vardagsapplikationer och i framtiden även spel.

De tre första korten med Turing-processor blir Quadro RTX 5000, 6000 och 8000 som kostar mellan 20 000 och 90 000 kronor, som alla riktar sig till utvecklare och andra proffs. Toppmodellen har monstruösa 48 gigabyte gddr6-minne.