I samband med vår genomgång av recensionsajter och tillhörande användarrecensioner frågade vi er läsare om hur ni uppfattar fenomenet. De allra flesta verkar lägga stor vikt vid att restaurangen eller hotellet har fått goda vitsord av tidigare besökare.

Hur viktigt är det att restaurangen eller hotellet har fått goda omdömen från tidigare besökare?

Över 70 procent uppger att det är mycket eller ganska viktigt, medan bara omkring 11 procent inte tycker det är viktigt alls.

Lämnar du själv omdömen om restauranger och hotell efter att du beökt dem?

Däremot är ni inte lika flitiga på att själva lämna omdömen. Drygt 55 procent struntar i att lämna omdömen på hotell och restauranger.

Förtroendet för sajter som Yelp och Tripadvisor verkar överlag vara bra, även om de flesta läser omdömena med en viss skepsis.

I vilken utsträckning litar du på recensioner från andra användare?

Drygt 58 procent uppger att de litar till viss del på dem, medan en försvinnande liten andel köper allt som står med hull och hår. Sju procent litar inte alls på det som står på betygssajterna.

Många läsarreaktioner

PC för Alla har fått in hundratals kommentarer från läsare som vill dela med sig av sina upplevelser. Och överlag följer det samma mönster; de allra flesta skriver att de har blivit hjälpta av betygssajter, men att det gäller att läsa med ett kritiskt öga.

”Eftersom de flesta bara skriver när de är missnöjda finns alltid risken att man missar en bra restaurant bara för att någon gnällspik spytt galla över restaurangen. Jag har som ett bra exempel en restaurang i Malaga som är kanonbra, god mat, trevlig och snabb service, men tittar man på Tripadvisor är merparten av kommentarerna väldigt sura och gnälliga. Hade man litat till hundra procent på Tripadvisor hade vi aldrig gått dit.”, skriver en läsare.

Jag litar ALDRIG på recensioner där alla är översvallande positiva.

Många är inne på samma sak:

”Jag läser främst recensioner för att se vad som var negativt, och försöker värdera det för min egen räkning. Dessutom tror jag att folk som är missnöjda har en större benägenhet att recensera än de som är nöjda, och detta får man också väga in.”

”Jag var för flera år sedan aktiv med att lämna recensioner på Tripadvisor, men har nu helt slutat med detta. Då jag ibland använder Tripadvisor för att få förslag på hotell, restauranger eller saker att göra försöker jag kolla vad de negativa recensionerna innehåller. Jag litar ALDRIG på recensioner där alla är översvallande positiva. Då gissar jag att det är en "Fake Review". Många gånger går det att få fram bra förslag genom att titta på recensioner”.

”Jag har hittat flera guldkorn när det gäller restauranger som ligger lite avsides. Letar gärna efter bra lokala restauranger när jag är utomlands. Utan recensioner skulle det vara svårt att hitta dessa eftersom man normalt inte rör sig i de kvarteren. Det gäller dock att det finns många recensioner som kan ge ett samlat betyg då de som ger negativ kritik tenterar att recensera oftare och hårdare än de som är positiva.”

Det "bra glutenfria alternativet" var en frukostbuffé med lite konstiga varianter av korv, bönor och någon slags rödbetsröra som serverades oproportionerligt.

Andra upplever att omdömena inte alla gånger speglar verkligheten.

”Ett hotell på en semesterort som fick goda recensioner och omdömen som passade mig visade sig spela hög popmusik vid frukosten och vid poolen. Ingen hade nämnt det. Hade jag vetat så hade jag valt ett annat hotell. Det här förstörde mycket”, skriver en läsare.

En annan läsare delar med sig av en resa till Dublin, där han letade efter bra restauranger för glutenintoleranta:

”Hittade en restaurang som enligt flera "recensenter" skulle vara väldigt bra för glutenintoleranta och veganer. Den hade fått 4 eller 5 av fem möjliga stjärnor av de flesta användare. För mig blev det dock en besvikelse. Restaurangen var ganska nedgången och sliten och det "bra glutenfria alternativet" var en frukostbuffé med lite konstiga varianter av korv, bönor och någon slags rödbetsröra som serverades oproportionerligt”

Som vi är inne på i vårt reportage handlar mycket om förväntningar och preferenser, och att det kanske inte alltid avspeglar sig i omdömet. Som en läsare skriver:

”Frukostrecensioner är ett bra typ exempel på skillnaden på "dig" och "mig". här kan det skilja sig väldigt mycket på vad som är att betrakta som en bra och god frukost och vad som inte är det. Allt handlar om förväntning. Har jag alltså vid något tillfälle besökt ett hotell med fantastik frukost så förväntar jag mig att en recension på en fantastisk frukost ska vara liknande, vilket det väldigt sällan är. Om jag går enligt recension.”