Vad tycker du känns mest modernt? Att köpa bussbiljetter i närbutiken eller att använda mobilappen? Frågar du Östgötatrafiken blir svaret ”närbutiken”.

Och tror du plastkortet eller mobilen är framtidslösningen? Storstockholms Lokaltrafik (SL) väljer plastkortet.

Ja, alla vi som ofta åker kollektivt lär märka hur efterblivna våra länstrafikbolag är. I Stockholm kostar exempelvis en enkelresa 31 kronor om du använder plastkortet men 44 kronor via appen. Mobilanvändarna får med andra ord betala en straffavgift på över 40 procent.

I Östergötland kan du gå till närbutiken och köpa en biljett som låter dig resa hur mycket du vill i närområdet under 24 timmar – men den biljetten säljs inte i appen.

Östgötatrafiken
Alla Östgötatrafikens biljetter finns inte att köpa i appen.

Ännu värre är det om du bor i Kalmar. Här kan en tur- och returresa till Västervik bli hela 80 kronor dyrare i mobilen än över disk.

Att på det här sättet belöna det gamla och bestraffa det nya är för mig obegripligt. Att ta mer betalt av den som gör jobbet själv är, ursäkta uttrycket, hål i huvudet.

Men ett ännu större problem tycker jag ligger i att våra länstrafikbolag inte satsar på gemensamma biljettsystem. Östgötatrafiken, SL och Kalmar Länstrafik konkurrerar inte med varandra. Bolagen finns till för att ge oss medborgare bra kollektivtrafik. De skulle med andra ord kunna samarbeta för att göra resorna enkla och smidiga, men de väljer att inte göra det.

Resultatet blir onödigt krångel när vi reser över länsgränserna. Själv har jag länge haft en hel kortlek med resekort från olika trafikbolag, och nu fylls i stället min mobiltelefon på med olika appar. Varje gång jag kommer till en ny plats måste jag aktivera ett nytt konto och lägga in mitt kontokort på nytt.

Så länge de flesta av oss bodde och jobbade på samma plats var biljettsystemen ett mindre problem. Och så länge vi köpte pappersbiljetter för kontanter var det begripligt att de olika trafikbolagen behövde egna lösningar.

I dag ser världen annorlunda ut. Allt fler pendlar över länsgränserna, och för många av oss är det självklart att vi hälsar på släkt och vänner i andra delar av landet.

Samtidigt gör den tekniska utvecklingen det enkelt att följa våra transaktioner. Det är fullt möjligt att skapa ett system som håller koll på vilka resor jag gör med Östgötatrafiken, SL och Kalmar Länstrafik – och ser till att rätt bolag får sina pengar. Företag som Apple och Google gör det här hela tiden när vi köper appar via från miljontals apputvecklare via Google Play och App Store.

Ett gemensamt biljettsystem i hela Sverige skulle göra resorna lättare – och en gemensam upphandling skulle sannolikt pressa kostnaden. Att det inte sker tror jag beror på att vi har lokala politiker som inte tänker längre än länsgränsen räcker. Som resenärer får vi betala med krångel och höga biljettpriser.

Att ändra det här tänkandet lär ta tid. Men att ta bort straffavgiften på mobilbiljetter – det skulle Östgötatrafiken, Storstockholms Lokaltrafik och Kalmar Länstrafik kunna göra på en gång.