Vi på PC för Alla har genom åren rapporterat om många fall där konsumenter blivit felaktigt behandlade. Vi har bland annat tagit upp historien om när Ownit vägrade säga upp ett bredband tillhörande en avliden man, och där dödsboet uppmanades att betala abonnemanget fram till dess att bindningstiden löpte ut.

Andra gånger har vi och våra systersajter skrivit om när Google stängde av en företagsledares konto utan förvarning, och när Telia vägrade garantireparation av Iphone på grund av mindre kantstötningar. Vi har även tagit upp de allt mer frekventa bank-id-bedrägerierna – och vilken typ av ersättning du kan räkna med om du råkar illa ut.

I dag tittar vi närmare på ett fall där kunder backat en kampanj på sajterna Indiegogo och Kickstarter från det det svenska företaget Teptron. På kort tid samlade företaget ihop miljonbelopp för att börja tillverka en form av automatiserade rullgardiner, tänkta att användas i det smarta hemmet. Mer än två år senare har de som backat kampanjen fortfarande inte sett röken av några produkter, och många upplever kommunikationen från Teptron som bristfällig, närmast obefintlig. Kunder har undrat vad som pågår, och till och med försökt häva köp utan att få svar från företaget.

Den historien visar hur svårt det är att veta vad som gäller när det kommer till gräsrotsfinansiering. Vilka rättigheter som gäller verkar helt bero på hur kampanjen är utformad, och till viss del även om hur användarvillkoren är skrivna. Det underlättar inte heller att det närmast helt saknas fall som kan fungera som praxis.

Vi tror att många har liknande historier att berätta. Kanske känner du dig orättvist behandlad av kundtjänsten, kanske har verkstaden debiterat dig felaktigt när du lämnat in din dator på service, kanske har du väntat förgäves på att få att få bättre mobiltäckning i sommarstugan, trots löften från leverantörer?

Under vinjetten Konsumentakuten skriver vi om fall där konsumenter har blivit illa behandlade eller bara inte vet hur de ska agera i ett specifikt fall. Vår förhoppning är att vi inte enbart ska kunna berätta om fall där konsumenten blivit uppenbart felbehandlad, utan även luska ut vad som egentligen gäller. Det kan handla om vilka rättigheter du har när du handlar på nätet, och hur det skiljer sig från vad som gäller vid köp i fysisk butik. Eller vad som gäller när du backar en kampanj för en produkt du blir intresserad av efter att ha sett en snyggt klippt film. Kan du verkligen förvänta dig att få produkten i fråga inom skälig tid?

Nu vill vi höra din berättelse. Mejla oss på konsumentakuten@idg.se. Det går bra att vara anonym.