PC för Alla skrev tidigare om ett köp där kunden Rickard Nyberg handlat en mobiltelefon av nätbutiken Telefonshoppen. När mobilen levererades visade det sig att den inte var den modell som Rickard trodde det skulle vara – vilket han snabbt påtalade för butiken. Telefonshoppen menade dock att man inte gjort några fel, och rådde Rickard att utnyttja ångerrätten om han bestämde sig för att skicka tillbaka telefonen. Därmed skulle Rickard få betala för både frakten och värdeminskning. Efter att PC för Alla undersökt ärendet med hjälp av Konsumentverket backade dock butiken.

Det här ärendet visar på en del intressanta saker som du bör tänka på när du handlar över nätet.

Värt att notera att många butiker har egna villkor, exempelvis öppet köp och garantier – men detta är det som gäller i lagen oavsett vad butiken säger.

Du får skicka tillbaka varan inom 14 dagar

Onlineköp regleras bland annat under distansavtalslagen och det innebär en hel del skillnader jämfört med om du har köpt varan i butik. Framför allt har du ångerrätt i 14 dagar från dagen efter att du har fått produkten (alltså inte när köpet genomförs). Det innebär att du har rätt att skicka tillbaka varan om du av någon anledning skulle ångra köpet. Tänk på att du själv behöver stå för returfrakten.

Säljarens ansvar att informera

Säljaren är skyldig att informera om den så kallade ångerfristen – det vill säga hur lång tid du har på dig att ångra köpet. Köper du något via en nätbutik bör denna informationen stå i exempelvis köpvillkoren. Om säljaren inte informerar dig om detta vid köpet gäller ångerfristen från dagen du fått informationen. Kan säljaren inte alls ge dig någon information om ångerrätten har du ett år på dig. 

…men kolla upp köp utanför EU

Ångerrätten gäller inom hela EU, men vid köp utanför EU är det inte säkert att samma sak gäller. Kolla upp innan köp!

…och det finns undantag

Ångerrätten gäller inte alla köp på nätet, bland annat inte när du köper flygbiljetter, livsmedel, lösnummer av tidning eller förseglade underkläder, där förseglingen har brutits.

Du har förmodligen rätt att bryta förpackningen för att undersöka varan

Ångerrätten betyder inte bara att du kan sitta på kammaren och fundera på om du verkligen behöver den där nya mobilen eller inte – du har även rätt att undersöka varan du har köpt. Många butiker skriver i användarvillkoren att du kan behöva stå för värdeminskning om produkten används i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper. Exakt vad detta innebär varierar så klart från fall till fall men det bör inte innebära att du inte får bryta förpackningen, även om det i kan finnas undantag.

– Om förpackningen är väldigt specifik för varan och konsumenten kastat den eller förstört den så skulle det kunna ses som att han hanterat varan i för stor utsträckning vilket kan ligga till grund ett så kallat värdeminskningsavdrag, säger David Freundt, vägledare på Konsumentverket.

I övrigt gäller samma rättigheter som i fysisk butik

Det betyder bland annat att du alltid har tre års reklamationsrätt. Tänk alltså på att spara alla kvitton och orderbekräftelser kring köpet.

Källa: Hallå Konsument 


Undrar du över dina rättigheter som konsument? Hör av dig till oss på konsumentakuten@idg.se!