"Hur dum får en människa bli?" Det är min spontana reaktion varje gång jag ser någon dela en Facebook-tävling som alldeles uppenbart är för bra för att vara sann. Det är ett otrevligt, misantropiskt sätt att se på andra tänkande varelser – men jag kan inte hejda impulsen.

2018 har Facebook kryllat av blufftävlingar, hastigt uppsatta av någon nyskapad sida som ingen (förutom Viralgranskaren eller Bluffakuten) har brytt sig om att kontrollera. Och de som rapporterar eländet till dessa föredömliga utposter, förstås, men sett till hur många som lyckligt "gillar o delar" uppenbara nätbluffar till sina vänner och bekanta är dessa försvinnande få. "Hej kompis, gå i den här abonnemangsfällan är du snäll".

Läs också: Därför går vi på bluffhistorier på Facebook – och delar det vidare

För abonnemangsfällor är ofta vad det handlar om. När ett inlägg fått viral spinn och delats/kommenterats av tillräckligt många får dessa olyckliga själar allt som oftast ett privat Messenger-meddelande. Följ den här sjukt suspekta länken, fyll i dina uppgifter så skickar vi ett svindyrt, snårigt abonnemang till dig att betala. Tävlingspriset kan du bara drömma om. Ett annat syfte med tävlingsraketerna kan vara att skörda kontaktuppgifter för vidareförsäljning till tredje part.

När jag ser att tävlingsinlägget om ett fantastiskt hus på hjul (nej, jag tänker inte länka till det) översatts till svenska blir jag trött. När jag ser att 60 000 dagdrömmande, lyckosökande personer kommenterat inlägget blir jag mörkrädd. När jag ser att 53 000 människor delat det förbaskade inlägget på sin egen tidslinje vill jag gå i ide och vakna upp i en tid när svensken vet bättre än att gå på sådant här strunt.

Jag fattar att era hjärnor är söndergeggade av alla digitala intryck som trycks upp i ansiktet på er från det att ni går upp på morgonen tills ni hoppar i snarklådan. Det är min också. Det blir allt svårare att sortera och processera all information. Det är därför fejk-nyhetssajter, blufftävlingar och bedragarmejl om att ditt porrsurfande filmats med din egen webbkamera får sådant genomslag. Många verkar nappa på allt.

Kraftig ökning av Facebook-bluffar: ”Kan få hundratals tips i timmen”

"Gillat o delat"-mentaliteten drabbar dock andra än dig själv – främst de du håller mycket av här i livet om vi tittar på fallet Facebook. Den som obekymrat delar blufftävlingar till sina Facebook-vänner borde få en digital knäpp på näsan. De senaste åren har flera röster (senast från Skolinspektionen) höjts för att införa bättre undervisning om digital källkritik i skolan. Det här ser jag som självklart, men kunskapen måste nå fler än barnen.

En dag senare är tävlingen (och sidan) borta, och jag hoppas att Facebook tog ned den i tid.

Missa inte: 7 enkla knep för att undvika att framstå som en idiot på Facebook

Viralgranskarens varningsinlägg om det fantastiska huset på har ett par tusen delningar på Facebook medan själva tävlingsinlägget delades ungefär en gång i sekunden. Bluffakuten och Viralgranskaren kämpar i motvind och jag kan inte ens föreställa mig hur trötta de måste vara på alltihop.

Innan du "gillar o delar" nästa gång – gör din omgivning en tjänst och utför en ordentlig kontroll av avsändaren. När skapades Facebook-sidan? Vilket företag står bakom? Det finns en "Om"-sida där av en anledning. En sådan här koll tar bara en minut, och kan hindra din fattigpensionerade mamma från att gå i en dyr abonnemangsfälla.