Förra veckan skrev vi om Rickard Nyberg, vars son under en lång tid sparat ihop till en Galaxy S9. När han till slut fick råd hade Samsung en kampanj för ett par kostnadsfria hörlurar för Galaxy S9-ägare. Kravet Samsung ställde var att telefonen skulle vara av nordisk modell. Men när Rickards son skulle ange koden stötte han på patrull – det visade sig att hans nya telefon inte alls var av nordisk modell. Detta trots att Telefonshoppen, där telefonen köptes, angett ett nordiskt artikelnummer innan beställning.

PC för Alla lanserar Konsumentakuten: Nu vill vi höra din berättelse!

Efter vår publicering har flera läsare hört av sig med liknande historier. En av dem är Tony Erlandsson, som köpte en Galaxy S9 från nätbutiken Dustin efter att butiken skyltat med kampanjen kring de kostnadsfria hörlurarna på produktsidan. När han anmärkte på att telefonen inte gick att använda i kampanjen blev han hänvisad till Samsung. Inte heller Samsung ville hjälpa honom, utan hänvisade vidare till Veddesta distribution, som ansvarade för kampanjen.

Missa inte! Fråga experten om reklamation och oklarheter!

Där blev Tony informerad om att mobilen inte var ”nordic approved”, det vill säga att den inte var av nordisk modell. Veddesta distribution förklarade att Tony skulle kolla på sigillet, och att han därefter skulle vända sig tillbaka till Dustin.

Till skillnad från Telefonshoppen löste dock Dustin snabbt ärendet. Butiken förklarade att man av misstag lagt upp länken till kampanjen på fel produktsida, och att man skulle stå för ett par kostnadsfria hörlurar till Tony.

Ingen garanti att funktioner fungerar på importerade lurar

En annan läsare som hört av sig är Roland, som köpte en Samsung Galaxy S7 från just Telefonshoppen. Där var det ingen kampanj för hörlurar inblandade, däremot upptäckte Roland att Samsung Pay inte kunde användas eftersom telefonen var av italiensk modell. Svaret därifrån blev liknande det som Rickard Nyberg fick: Telefonshoppen menade att man importerade de flesta telefoner man sålde, och att man inte kunde göra något åt att regionsspecifika funktioner inte fungerade.

Läxan Roland har lärt sig är att han numera alltid ber att få skriftligt på att varan han köpet är den variant som är avsedd för Sverige – så till vida att det finns en svensk version.

En sak att ha med sig för att undvika liknande saker är att alltid läsa noga på sajten. I fallet med Telefonshoppen skriver de i sina köpvillkor: "Vi säljer mobiltelefoner och surfplattor från Norden (Nordic) och som importerats från andra länder", men också: ”Vidare reserverar vi oss för att enskilda applikationer samt operatörsfunktioner inte har stöd för användning med importerade enheter”. 

Tumregeln: Vänta inte med att klaga

David Freundt, vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsument, menar att det kan bli svårt att få igenom en reklamation i Rolands fall. Men oavsett hur det går är hans råd att inte vänta för länge med att höra av sig till butiken.

– Om Telefonshoppen marknadsför telefonen med att Samsung Pay finns som en applikation/tjänst så ska den så klart fungera och då kan konsumenten klaga. Men om de inte gör det, ger information om att telefonerna som säljs kan vara importerade och friskriver sig från att regionspärrade funktioner inte skulle fungera för dessa enheter så får konsumenten anses ha köpt telefonen med vetskap om denna risk och då kan hen troligen inte argumentera för särskilt mycket, säger David Freundt.

– I just det här fallet så finns ju ytterligare ett problem: visst ska du kunna klaga på ursprungliga fel i upp till tre år efter inköp, men du ska klaga inom skälig tid. Denna brukar begränsas till två månader efter att du upptäckt felet. Nu kan de alltså vara för sent att klaga.

För att veta med säkerhet behöver dock ärendet gå via ARN eller domstol. Konsumentverket kan hjälpa till med vägledning, men kan inte lova att konsumenten får rätt eller fel i ett specifikt ärende.

Läs även: Här ser du vilken region din Galaxy-mobil kommer ifrån


Har du liknande historier att berätta eller undrar du över dina rättigheter som konsument? Hör av dig till oss på konsumentakuten@idg.se!