Nyligen skrev vi på PC för Alla om Rickard Nyberg, som köpt en Galaxy S9 från nätbutiken Telefonshoppen. Tanken var att använda mobilen i en kampanj för ett par kostnadsfria hörlurar, och en förutsättning för det var att det var en nordisk modell. Eftersom Telefonshoppen skyltade med Samsungs nordiska artikelnummer för Galaxy S9 kände sig Rickard Nyberg säker på att den skulle vara just nordisk, men så visade sig inte vara fallet. Telefonshoppen ville till en början inte hjälpa till, och först efter en hel del försök backade man i ärendet.

Efter att vi tagit upp den historien har flera läsare hört av sig till oss med funderingar och egna historier. Tidigare i veckan publicerade vi en uppföljning, som visar att reglerna inte är helt glasklara kring vad som gäller när svenska återförsäljare säljer importerade mobiler.

I värsta fall kan kunderna dessutom drabbas negativt, genom att funktioner i mobilen inte fungerar alls, eller som det är tänkt. Ett sådant fall upplevde läsaren Roland, som köpt en Galaxy S7 av just Telefonshoppen. Han kunde till en början inte använda Samsung Pay på telefonen på grund av att den var av italiensk modell. När tjänsten väl rullades ut i Italien blev den tillgänglig även på Rolands modell, men han får än i dag erbjudanden och information på italienska.

När PC för Alla kontaktar Samsung i ärendet hänvisar man till det sigill som vi har skrivit om flera gånger tidigare, bland annat här. Tolkar vi det svaret rätt bör du alltid be om att få se sigillet om du är osäker på om butiken säljer en nordisk modell av telefonen.

Bör man alltid handla nordiska modeller av era telefoner för att vara säker på att alla funktioner fungerar som de ska?
– Det är återförsäljarnas ansvar att ge korrekt information om produkten. För att underlätta detta så arbetar vi med vårt sigill “Approved for Nordic operators”. Sigillet sitter på produktens förpackning och säkerställer att modellen är testad och verifierad av Samsung Electronics Nordic för nordiska teleoperatörer. Det betyder att de mobila produkternas anpassningar för både hård- och mjukvara testas av oss och de nordiska teleoperatörerna, säger Andreas Bergqvist, nordisk produktchef för telekom på Samsung.

– Som konsument kan man också efterfråga sigillet för att vara säker på att alla funktioner för den nordiska marknaden fungerar som de ska.

Mer information om Samsungs sigill finns här.


Tricket för att komma runt problemet
Strax efter denna artikel publicerades hörde läsaren Erik Stålfors av sig med ett tips om hur man kringår att exempelvis Samsung Pay inte fungerar på en importerad Galaxy-telefon.

"Jag är studerande i Nederländerna och har köpt två Samsung-telefoner (Galaxy S8 och Galaxy Note 9) där. Jag har ett tips att om man köper en telefon utanför Sverige och ändå vill ha Samsung Pay (som till exempel inte finns i Nederländerna än) så kan man kringå detta enkelt genom att sätta i ett svenskt sim-kort i telefonen direkt innan man sätter på telefonen för första gången.

Då går man igenom processen med lösenord och inloggningar, och när man är klar kommer det en avisering om att uppdatera telefonen för att stödja sim-kortet. Detta klickar man då på och då kommer telefonen att starta om, radera alla inställningar, och ställa om mjukvaran till ett svenskt system. Därför kan det vara smart att man först är säker på vilken modell man köpt, så man inte lägger ned allt för mycket tid på återställning och inloggningar eftersom man senare kommer att återställa telefonen för att få det svenska systemet."


Är något oklart innan eller efter ditt köp eller undrar du över dina rättigheter som konsument? Hör av dig till oss på konsumentakuten@idg.se!