Massor av program startar i bakgrunden samtidigt som du kör igång Windows. En del är viktiga och behövs, andra går igång bara för att tillverkaren vill det och de tar upp onödiga resurser om du inte använder dem.

Tidigare var det ganska knepigt att hitta och komma åt autostartande program, med sedan apriluppdateringen 2018 är det riktigt enkelt.

Autostart

1. Klicka på Startknappen och välj Inställningar.
2. Klicka på Appar.
3. Klicka på Autostart.

Du får nu se en lista över de program som är konfigurerade för att starta när du loggar in. Det inkluderar appar som startar bakgrundsuppgifter, program som visas i systemfältet och program som dyker upp när du loggar in. Det inkluderar inte Windows-tjänster som körs i bakgrunden.

Endast ett fåtal uppgifter visas här: Programmets namn, namnet på dess utvecklare, huruvida automatisk start är aktiverad och vilken påverkan det har på starttiden. Ett High Impact-program tar längre tid att starta och saktar in din inloggningsprocess med mer än ett Lågt slag-program, vilket är snabbt att starta. Du kan använda alternativet Sortera efter högst upp i fönstret för att sortera efter Startup impact och se de tyngsta programmen först, om du vill.

4. För att inaktivera ett program från att köras vid start, växla till Av. Om du vill återaktivera programmets förmåga att starta automatiskt med Windows, flytta brytaren till På-läget.

Var försiktig när du inaktiverar startprogrammen. Om du till exempel stänger av Dropbox startprogram, synkroniseras inte längre dina filer automatiskt i bakgrunden. Om du inaktiverar en uppdateringskontroll som Oracles Java Update Scheduler, kontrollerar verktyget inte automatiskt och meddelar dig om viktiga uppdateringar. Men även om du avaktiverar något viktigt, kan du alltid återvända hit och återaktivera det i framtiden med ett enda klick.