Visst minns du Finnkampen! Runt millennieskiftet var svenska Ericsson och finländska Nokia de självklara valen i mobilbutiken. Visst fanns det även andra tillverkare, men det var mellan Sverige och Finland den riktiga kampen stod.

När mobilerna för tio år sedan blev smarta förändrades marknaden, och vi fick lära oss nya namn som HTC, Samsung – och Apple.

I dag står vi mitt i en liknande förändring, men de namn vi måste lära oss nu är kinesiska. En rad okända företag är på väg in på den svenska marknaden och nästa gång du köper en ny mobil är chansen stor att den är kinesisk.

Det är med andra ord klokt att bekanta dig med de här namnen redan nu.

1. Huawei

Huawei är en av de få kinesiska tillverkare som vi svenskar faktiskt känner till, och skam vore det annars. I somras gick Huawei om Apple när det gäller marknadsandelar, och företaget är alltså näst störst (efter Samsung).

För bara några år sedan var Huawei ett utpräglat lågprismärke, men nu är deras mest intressanta modell 10 000 kronors-mobilen Mate 20 Pro.

2. Xiaomi

Prispressaren Xiaomi fick för några månader sedan en officiell svensk distributör. Det betyder att vi snart lär få se mer av Pocophone, Mi Mix och andra modeller som har gjort Xiaomi till världens fjärde största mobiltillverkare.

Och Xiaomi gör inte bara mobiler utan även klockor, mediespelare, robotdammsugare – och mycket annat. De har också nyligen offentliggjort ett samarbete med Ikea angående smarta prylar.

3. Oppo

Enligt Prisjakt finns det bara tre Oppo-mobiler i Sverige, men alla som har varit i Asien kan konstatera att det är helt annorlunda där. Kinesiska Oppo är världens femte största mobiltillverkare, och det skulle förvåna mig om vi inte får se mer av dem i Sverige.

Oppo väntas bland annat lansera både en böjbar och en vikbar lur under året – och de säljer redan en mobil med fingeravtrycksläsaren gömd i skärmen.

4. Oneplus

För fem år sedan hoppade svenskkinesen Carl Pei av Oppo för att grunda ett nytt företag. Det fick namnet Oneplus, och satsade på att pressa priset på flaggskeppsmobiler genom direktförsäljning. Det visade sig vara en lyckad strategi, och förra årets försäljning blev 13 miljarder kronor – på 800 anställda.

5. ZTE

Kinesiska ZTE [sɛta teː eː] är en jätte när det gäller telekomutrustning, men man är även en av världens största mobiltillverkare. Hittills har man massproducerat budgetmobiler, men precis som konkurrenterna satsar ZTE numera allt mer på mer avancerade modeller.

Den kinesiska teknikvågen gör att vi måste lära oss nya namn, men även att förändra bilden av de gamla.
USA:s stolthet Motorola ägs exempelvis sedan 2014 av kinesiska Lenovo. På samma sätt har kinesiska TCL köpt upp både den franska telefontillverkaren Alcatel och amerikanska handdatortillverkaren Palm. Det är inte omöjligt att vi får se fler liknande affärer.

Vi har givetvis all anledning att vara kritiska mot de nya aktörerna när det gäller dåliga arbetsförhållanden, kopplingar till kommunistpartiet och rapporter om övervakning. Men vi kommer inte undan att marknaden håller på att förändras. Precis som den gjorde för tio år sedan.