Under den senaste tiden har vi skrivit om flera fall kring serviceinlämningar som inte har gått som tänkt – bland annat hänvisade Netonnet till fel kunden inte kände till, och Elgiganten ville ha 4 000 kronor för att kolla på en trasig Galaxy S8, trots att man tidigare hade erkänt att felet var välkänt. Som konsument är det inte alltid lätt att veta vad som gäller, men för att vara på den säkra sidan kan du följa de här råden.

Missa inte: Konsumentakuten – nu vill vi höra din berättelse!

1. Ta reda på vad som gäller

Innan du lämnar in din trasiga produkt är det en god idé att ta reda på villkoren. Fråga om det exempelvis tillkommer någon undersökningsavgift om det skulle visa sig att verkstaden inte står för felet. Har ni inte kommit överens om något betyder det dock inte att butiken får ta ut hur stora kostnader som helst – avgifterna ska inte vara orimliga sett till vad branschen i övrigt tar ut.

2. Dokumentera alltid skadan

Som vi skriver om i den här artikeln är det lätt att hamna i en rävsax om verkstaden exempelvis hävdar att skärmen är sprucken. Tänk därför på att ta foton och filmklipp på produkten i samband med att du lämnar in den. Det kan så klart fortfarande bli en tvist, men skulle ärendet gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden har du större chans att få rätt om du kan visa upp bilder och filmer på produkten.

3. Begär ut all dokumentation

I samband med att du lämnar in en produkt på service ska du givetvis ha ett kvitto på att butiken tagit hand om varan. Men begär också ut det som butiken har antecknat om din inlämnade produkt. I Netonnet-fallet menade butiken att man antecknat att kundens mobil var böjd och krossad, vilket inte stod på inlämningskvittot kunden fick. 

4. Tänk på att det är du som har bevisbördan – efter sex månader

Tidsaspekten är viktig. Lämnar du in en produkt på reklamation inom sex månader efter inköp antas det att felen är ursprungliga. Därmed ligger bevisbördan på butiken, om de vill hävda något annat. Har det gått längre tid än sex månader ligger dock bevisbördan på dig. Skulle det uppstå en tvist är det alltså du som måste bevisa om felet i produkten ska anses vara ett ursprungsfel.

5. Låt aldrig butiken hänvisa dig vidare

Vi får in väldigt många mejl där läsare skriver att de har blivit hänvisade till tillverkaren. Det är inte ett korrekt hanterande – du har ingått ett köpavtal med butiken du har köpt produkten hos och det är dit du ska vända dig vid eventuella problem – inte till tillverkaren av själva produkten.

6. Godta inte vad som helst

En vanlig sak många tror när vi publicerar artiklar kring kunder som blivit nekade reklamationsärenden med hänvisning till yttre åverkan är att kunden har fel. Det stämmer visserligen att butiken inte kan lastas för att du har tappat din mobil i marken med sprucken display som resultat, men det behöver inte betyda att möjligheterna att reklamera är borta.

Många gånger hänvisar verkstäderna till att skärmen måste bytas ut för att ett fel ska kunna rättas till – och det är möjligt att det är korrekt. Verkstaden kanske inte kan öppna telefonen, ta loss displayen, åtgärda felet och sedan sätta tillbaka displayen om den är trasig. Men om det faktiskt är så är inte alltid lätt att veta – i flera av de fall vi tar upp avslår verkstäderna reperationen direkt när de upptäcker att displayen är trasig.

Vid en eventuell tvist skulle du kunna anlita en oberoende verkstad, och få ett utlåtande om att felet går att åtgärda oavsett om displayen är trasig eller inte.

7. Reklamationsrätt har du i tre år efter inköp

Många butiker erbjuder garanti när du köper en vara. Hur lång den här är varierar, vissa har ett års garanti, andra erbjuder fem år, och så vidare. Garanti är dock inte lagstadgat, och oavsett vad som gäller har du alltid reklamationsrätt i upp till tre år efter inköp. Den kan du alltid hänvisa till om butiken säger att garantin har gått ut. Tänk dock på det vi skriver under punkt fyra – efter sex månader ligger bevisbördan på dig själv.


Undrar du över dina rättigheter som konsument, eller känner du dig orättvis behandlad i samband med köpet? Hör av dig till oss på konsumentakuten@idg.se!

Missa inte våra tidigare granskingar: