Handen på hjärtat, när betalade du senast med kontanter? Om du är en genomsnittssvensk var det ganska länge sedan. Plastkorten har nästan helt konkurrerat ut sedlar och mynt, och allt fler butiker förklarar sig kontantfria.

De pengar som vi använt sedan 1600-talet är med andra ord på väg ut, och det här är en omdiskuterad förändring. Men i skuggan av det här ser vi en trend som är minst lika viktig men betydligt mindre uppmärksammad. Vi ser hur bankerna utmanas av nya aktörer.

När plastkorten slog igenom var det bankerna som drev utvecklingen – och som hade full kontroll över sina kunder. Både bankomatkort och betalkort kommer som regel från banken och när du betalar är det från exempelvis Nordea eller Ica-banken som du får räkningen.

Slipper fylla i kortuppgifter

Numera sköts allt fler betalningar däremot på andra sätt. Själv brukar jag exempelvis betala allt från tågbiljetter till e-böcker med betaltjänsten Paypal. Det blir enklare, eftersom jag inte behöver fylla i alla kreditkortsuppgifter vid varje köp och det blir säkrare, eftersom ingen annan än Paypal har tillgång till mitt kortnummer.

På samma sätt har jag ett konto hos Google för att köpa appar, musik och andra digitala tjänster utan att uppge mitt kortnummer. Nu har jag även skaffat Google Pay i min mobiltelefon, så att jag slipper använda mitt plastkort. Ja, som du ser i vår guide till Google Pay finns Googles betaltjänst sedan en tid i Sverige – och den är med andra ord en konkurrent till exempelvis Apple Pay och Samsung Pay.

Men it-jättarna är inte ensamma om att vilja bli din nya bank, det fick jag ett tydligt exempel på när jag nyligen köpte biljetter till en busstur i Portugal. Jag hade bokat hotell genom resetjänsten Booking.com, och som kund där fick jag även rabatt på olika aktiviteter.

Det intressanta var dock att Booking.com även skötte betalningen. De sparade mitt kortnummer och med hjälp av en qr-kod i deras mobilapp kunde jag sedan köpa min bussbiljett. Bussbolaget skannade den och Booking.com drog mina pengar. Förutom bussresan fanns det hundratals andra aktiviteter som jag kunde köpa med qr-koden i Booking.com-appen.

I alla de här exemplen finns förstås banken i bakgrunden. Mina digitala tjänster är kopplad till mitt vanliga bankkonto. Men på sikt är förstås frågan hur länge det måste vara så.

Finns mycket pengar att tjäna

Att så många aktörer numera vill ta hand om våra betalningar är ingen tillfällighet. Det finns mycket pengar att tjäna på de avgifter som butikerna måste betala. Men en minst lika stor vinst handlar om den kunskap som företagen skaffar om oss kunder.

En jätte som Google får visserligen veta mycket när vi söker på nätet, men det är förstås ännu mer värdefullt att veta vad vi verkligen handlar. Genom våra köp avslöjar vi inte bara våra intressen utan även vad vi verkligen är beredda att betala för. Den här kunskapen är guld värd, oavsett om man heter Google, Booking.com eller Ica.

Och det vi ser nu är bara början. Det är förhållandevis lätt att skapa digitala betallösningar och i takt med att kontanterna försvinner är jag övertygad om att vi får se fler exempel på företag som vill bli din bank.

För oss konsumenter betyder det ökad enkelhet i utbyte mot minskad integritet. Om det här är ett pris vi är beredda att betala återstår att se.