Han sitter längst bak i klassrummet och tittar ointresserat ut genom fönstret. Att han tänker på något annat än undervisningen är uppenbart. Men när jag efter halva lektionen säger ”Ska vi köra en Kahoot?” så vaknar han till liv. Han tar fram sin mobil, och plötsligt är koncentrationen på topp.

Ja, ibland arbetar jag som föreläsare på gymnasieskolor i Finland och ett av de verktyg jag använder heter Kahoot. Det är ett interaktivt spel, inspirerat av tv-programmet Vem vill bli miljonär. Med hjälp av Kahoot ställer jag olika kunskapsfrågor på storbildsskärmen, och eleverna svarar genom att använda sina mobiler.

Det är alltid lika fascinerande att se reaktionen i klassrummet när det blir dags för Kahoot. De ointresserade och oengagerade får plötsligt liv – och presterar ofta förvånansvärt bra.

Jag kan inte låta bli att tänka på mina finländska elever när jag läser punkt 53 i regeringens Januariavtal: ”Mobilförbud införs i klassrum”. Skrivningen gör mig mörkrädd.

Missförstå mig inte! Mobiltelefonen kan störa och distrahera. Den kan ta bort fokus från undervisningen så att eleverna får svårt att lära sig. Att chatta på Snapchat eller kolla in Youtube under en lektion är naturligtvis helt oacceptabelt, och om lärarna behöver hjälp att stoppa det här är lagen välkommen.

Men jag befarar att även den nyttiga mobilanvändningen kommer att drabbas. För vad politikerna verkar ha missat är att mobilen också är ett fantastiskt pedagogiskt verktyg. Det kan handla om tjänster som Kahoot, men också om appar som hjälper eleverna med allt från uttal och stavning till att förstå geometri och det periodiska systemet.

Mobilen kan också förvandla eleverna från konsumenter till producenter. Det här spelar en stor roll i språkundervisningen, alltså det jag ibland jobbar med i Finland. Här har jag sett fantastiska exempel på hur finsktalande elever skapar videofilmer på svenska och engelska med sina mobilkameror – vilket gör språkundervisningen både roligare och nyttigare.

Och vad som gör mig ännu mer nervös är att förbudet kan göra att eleverna inte får lära sig hur man använder mobilen på rätt sätt. Genom att införa ett förbud finns risken att skolan abdikerar från sitt ansvar när det gäller att lära eleverna mer om källkritik, nätbrottslighet – och inte minst den nödvändiga kunskapen om när det är okej att använda mobilen och när det inte är det.

Allt det här är kunskaper som även många politiker har visat sig sakna, ändå är det få som pratar om ett mobilförbud i riksdagen.

Punkt 53 i Januariavtalet innehåller ett viktigt tillägg. Det säger att skolorna får använda mobilerna vid ”olika tillfällen med bestämda syften”. Jag hoppas att lärare och rektorer ska våga göra just det här. Jag hoppas att de vågar stå emot politikernas försök att stigmatisera mobilanvändningen i skolan.

Ja, jag hoppas exempelvis att lärarna även i framtiden ska våga använda verktyg där de svaga eleverna kan känna sig duktiga. Som den finländske eleven längst bak i klassrummet – han som briljerade i den digitala frågesporten Kahoot.