FRÅGA. Jag har utsatts för ett modernt sjöröveri av Tele 2. På min senaste månadsfaktura finns en post för Global Networks: MCP på några tior. Den posten kommer med all sannolikhet från en resa med Stena Line mellan Göteborg och Fredrikshavn, då jag blev uppkopplad på fartygets satellit. Jag fick ingen varning på telefonen, inte heller från högtalarna, och jag använde inte telefonen. Tele2 erkänner inget misstag utan kräver pengarna.

Skälet till att jag bryr mig är att en medresenär på samma sätt blev blåst på 500 kronor, utan att ha använt telefonen. Det var väl någon programuppdatering.

Det är svårt att veta vem som tagit våra pengar, om det är Stena Line, satellitoperatören eller telefonoperatören, som Tele2. Detta liknar legaliserad fickstöld. Troligen delar de på bytet.

Enligt vissa uppgifter kan det till och med hända att man blir ofrivilligt uppkopplad mot en satellit om man promenerar i en hamn, exempelvis i Hirtshals på Jylland!
Fredrik

SVAR. Båtarna/rederierna har egna radiobasstationer med olika satellitoperatörer. Vilken satellit de kopplar upp sig till är med andra ord upp till det aktuella rederiet.

Vi är medvetna om att detta kan vara en utmaning för våra kunder, och därför skickar vi detta sms till kunderna med information då de ansluts till en satellit.
Hej! Du är nu ansluten via satellit. Samtal, data, SMS och MMS blir därför dyrare än vanlig taxa inom Sverige. Tänk på att surfpaket inte gäller i detta nät. Läs mer på tele2.se/roaming. MVH Tele2

En uppkoppling kan dock variera snabbt på sjön eftersom man är i konstant rörelse, så vilken satellit man kopplas upp på kan därför förändras.

Det finns i dag en spärr för roaming utanför EU. Då begränsas även ett antal satellitoperatörer baserat på prefix. Ett annat sätt är givetvis att spärra helt roaming då man till exempel är på sjön, eftersom möjligheten till roaming då begränsas även inom EU+EES.

Tele2

För att skydda våra kunder mot höga kostnader är funktionen Kostnadskontroll för data i utlandet aktiverad på alla Tele2s abonnemang. Det innebär att kunden spärras från fortsatt surf när denne surfat för 550 kronor inklusive moms, samtidigt som man får ett sms där man kan nollställa sitt surfsaldo och på så sätt fortsätta surfa för ytterligare 550 kronor. Beloppsgränsen kan kunden själv justera på www.tele2.se/utlandspriser/kostnadskontroll.
Louise Ekman, pr-chef Tele2