Den 26 november 2017 hittade Niklas Thunströms bonusdotter en jacka via den danska onlinebutiken Veraldo. På grund av orsaker han inte känner till blev paketet rejält försenat, och leverades inte förrän i början av februari. 13 dagar efter att det hämtades ut hörde Niklas Thunström av sig till Veraldo för att nyttja sin lagstadgade ångerrätt, och därmed skicka tillbaka jackan och få tillbaka den tusenlapp den kostade.

Läs mer: Netonnet backar om ersättningskrav – efter PC för Allas granskning

Svaret från Veraldo blev dock inte vad han väntade sig. Istället för att informera om var han skulle skicka paketet ställde sig företaget helt på tvären, och vägrade ta tillbaka jackan. Man menade att Niklas Thunström borde ha returnerat paketet senast 16 januari – ett datum då jackan inte ens kommit fram. Han påpekade detta till Veraldo, och frågade återigen efter returadressen. Företaget svarade med exakt samma mejl en gång till – det vill säga att Niklas skulle ha skickat tillbaka paketet senast 16 januari. Därefter upphörde man att svara helt. 

Niklas Thunström
Niklas Thunström är besviken på Veraldo, och har nu tagit ärendet vidare.

Till slut valde Niklas Thunström att skicka tillbaka jackan till den adress han hittade på Veraldos sajt. Eftersom han inte hörde något efter det kontaktade han Konsument Europa för att reda ut hur han skulle agera för att få sina pengar tillbaka.

Konsument Europa kontaktade i sin tur sin danska motsvarighet, som tog kontakt med Veraldo. Beskedet därifrån var att Veraldo fortsatte hävda att Niklas Thunström skulle ha skickat tillbaka paketet senast 16 januari, alltså tre veckor innan han ens fått det. Några pengar tänkte man inte betala tillbaka. Att man nu även hade fått tillbaka jackan verkade inte spela någon roll.

Läs mer: Garanti eller blöt bluff – nu granskar vi mobilernas ip-klassning

Samma ångerrätt inom hela EU

Niklas Thunströms ärende är ett solklart fall där det råder stora tveksamheter kring hur konsumenten blivit behandlad. Vid köp inom EU finns nämligen ett starkt konsumentskydd, som i stort sett är detsamma över hela unionen. Det innebär bland annat att det finns tydliga regler för ångerrätt, och hur företagen ska agera kring det.

– När det handlar om ett köp av en vara börjar ångerfristen på 14 dagar gälla från och med dagen efter konsumenten har tagit emot varan. För att en konsument ska kunna utnyttja ångerrätten måste konsumenten meddela företaget om det inom 14 dagar räknat från dagen efter konsumenten tog emot varan. Konsumenten måste sen skicka tillbaka inom 14 dagar från det att konsumenten har meddelat företaget om att hen vill ångra köpet, säger Johanna Persson, vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsument. 

Johanna
Johanna Persson är vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsument. Hon svarar också på läsarfrågor åt PC för Alla, och hjälper till att reda ut de ärenden som vi tar upp.

– Exempelvis, om en konsument får hem en vara den 1 mars, då börjar ångerfristen löpa den 2 mars. Konsumenten måste då meddela företaget senast 16 mars att hen vill ångra sig. Om konsumenten meddelar företaget om det den 16 mars måste konsumenten skicka tillbaka varan senast 30 mars.

Läs mer: Operatören vägrade ta ansvar för trasig Iphone

Ta vidare tvisten till tvistlösningsnämnd

I Niklas Thunströms fall råder inga som helst oklarheter. PC för Alla har tagit del av underlaget, och där framgår det att varan hämtas ut på postkontoret den 6 februari. Den 19 februari, alltså 13 dagar senare hör Niklas Thunström av sig till Veraldo för att ångra köpet. Alltså inom ramen för ångerfristen.

Niklas Thunström får heller inte något besked kring hur eller var han ska skicka tillbaka jackan.

– När det handlar om ångerrätt är huvudregeln att konsumenten ska betala returfrakten, under förutsättning att företaget har informerat konsumenten om det också. Man kan alltså inte kräva exempelvis en redan betald returfraktsedel av företaget. En adress ska ju företaget dock kunna uppge, så att konsumenten vet var varan ska skickas. Ofta står returadressen i avtalsvillkoren på företagets webbplats.

Johanna Persson förklarar att man i första hand ska vända sig till Konsument Europa om det uppstår ett problem med ett köp man gjort utanför Sverige men inom EU, precis som Niklas Thunström har gjort. Nu gav sig visserligen inte Veraldo ändå.

Läs mer: Returfrakten kan stå dig dyrt – nio av tio butiker går emot ARN-beslut

– Om det fortfarande inte löser sig efter den medlingen kan ärendet prövas av en tvistlösningsnämnd. I Sverige är det ju bland annat Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som prövar tvister, men det finns motsvarigheter till ARN i de andra EU-länderna, säger Johanna Persson.

Eftersom Veraldo har en svensk domän har Niklas Thunström tagit ärendet vidare till ARN. PC för Alla har sökt Veraldo utan framgång.


Har du liknande historier att berätta eller undrar du över dina rättigheter som konsument? Hör av dig till oss på konsumentakuten@idg.se!