När Nvidia förra året släppte den nya RTX-serien grafikkort var den stora nyheten att korten klarar att rendera med så kallad raytracing-teknik. Det blev möjligt tack nya specialdesignade beräkningsmoduler som Nvidia kallar RT-kärnor, och användare med RTX 2070, RTX 2080 och RTX 2080 Ti har kunnat njuta av hyperrealistiska reflektioner i spel som Metro Exodus.

Snart kommer även gamers med lite äldre grafikkort få nytta av tekniken. Nvidia har nämligen utlovat nya drivrutiner till RTX 2060 som aktiverar fullvärdig raytracing på det kortet, och en enklare variant kommer även aktiveras i GTX 1060 och senare GTX-kort, plus Titan V.

Det senare är tack vare directx 12:s nya raytracing-api DXR som gör att spelutvecklare som redan använder raytracing för de kraftfulla RTX-korten inte behöver släppa några uppdateringar för att det även ska fungera på GTX-kort.

Eftersom GTX-korten saknar RT-kärnor kan de inte använda lika avancerad raytracing, utan får nöja sig med att till exempel förbättra reflektioner eller skuggor.