Det finns över en miljon företag i Sverige, och de flesta är enmansföretag. Men även om ett företag är litet så ställs det stora krav på ekonomisk redovisning. Även en enskild firma måste bokföra enligt lagens alla krav.

De flesta bokföringsprogram är både dyra och krångliga, men numera finns det ett intressant gratisalternativ som heter Bokio.

Till skillnad från många andra gratistjänster har den inga begränsningar. Den enda gång du behöver betala är om du vill behöver support eller få proffshjälp med själva bokföringen.

Skanna kvitton

Förutom bokföringen sköter Bokio även fakturering och lönehantering – liksom bokslut och deklaration. Gränssnittet är skapat för människor som inte kan så mycket om ekonomin.

Du som inte har koll på debet och kredit kan i stället välja läget Smart när du bokför en utgift. Genom att svara på frågan Vad betalade du för? ser Bokio till att fylla i rätt siffror – tack en slags artificiell intelligens.
Som regel behöver du inte mata in några siffror själv.

Du kan klistra in kontoutdraget från din internetbank och genom att fotografera dina kvitton kan Bokio med automatik fylla i alla uppgifter med hjälp av avancerad textigenkänning. Samma sak gäller om du väljer att mejla in dina kvitton till den unika Bokio-adress som skapas när du registrerar dig.

Använder du redan något annat program kan du importera din gamla bokföring som en så kallad sie-fil – och på samma sätt kan du låta Bokio exportera din bokföring om du vill byta till någon av konkurrenterna.


Så funkar Bokio

Bokio

1. Ladda upp

Ladda upp kvitton och fakturor. Du kan även klistra in kontoutdrag från banken här.

2. Översikt

Få en snabb översikt över det ekonomiska läget för ditt företag.

3. Att göra

Här hittar du allt som du för tillfället måste göra i programmet.

4. Bokför

Själva bokföringen nås härifrån – och här kan du också göra årsbokslut.

5. Rapport

Hitta balansrapport, huvudbok och andra rapporter.

6. Faktura

Skapa nya fakturor, kolla gamla och hantera ditt kundregister.

7. Räkningar

Räkningar som du ska betala finns här.

8. Personal

Hantera lön och andra personalfrågor – om företaget har anställda.

9. Utlägg

Det finns en avdelning för företagets utlägg.

10. Inställningar

Gör alla inställningar för ditt företag härifrån.

11. Resultat

Det som visas här beror på vad du valt i vänstermenyn. Du kan exempelvis få en översikt över företagets ekonomi.

12. Inställningar

Gör flera inställningar för programmet eller välj att få hjälp.