Förra veckan upptäckte Check Point sex appar med skadlig annonskod på Google Play Store som hade laddats ner omkring 90 miljoner gånger, och nu har virusjägare på Avast hittat 50 nya skadliga appar som har tagit sig igenom Googles kontroll och publicerats i butiken, rapporterar Zdnet.

Apparna i fråga ser ut som vanliga appar och har namn som Pro Piczoo, Magic Cut Out och Hifit. De döljer ett annonsprogram kallat Tssdk som visar extremt mycket reklam i mobilen, placerar nya ikoner på hemskärmen för att locka dig att klicka mer, och ansluter till varandra för att spåra dig.

En nyare version av Tssdk, som är den som installerats mest, aktiverar bara annonskoden om du har installerat appen via en annons på Facebook. Den kan avgöra om du har skaffat den direkt från Play Store eller via annonsen genom en Facebook-funktion kallad ”deferred deep linking” (ungefär ”senarelagd djuplänkning”).

Totalt har de 50 apparna installerats runt 30 miljoner gånger. Avast har kontaktat Google om upptäckten och apparna har börjat tas bort.