"Du får detta mail då du angett en BOX-adress som leveransadress i dina företagsuppgifter". Så börjar ett e-postutskick med e-handelsföretaget Cdon som avsändare, som vidare uppmanar kunderna att trycka på en stor grön knapp med texten Uppdatera adress. Detta för att säkerställa att paketet hamnar rätt.

Vilket paket? Den frågan ställde sig många svenskar per omedelbart, då de flesta inte alls väntade på någon beställning från Cdon. Mejlet skulle lika gärna kunna vara ett sofistikerat försök till nätfiske i syfte att komma över känsliga kort- eller inloggningsuppgifter. "Har någon kommit över mina kortuppgifter och klickat hem elektronikprylar för tiotusentals kronor?" är en annan tanke som ligger nära till hands.

Cdon
Först kom utskicket till vänster – som följdes upp av en engelsk pudel en dryg halvtimme senare.

Cdons Facebooksida väller frågorna in från oroliga kunder som förtvivlat försöker få någon slags respons från företaget. Men företaget har över huvud taget inte kommunicerat någonting i sociala medier. I stället skickades ytterligare ett mejl från Cdon – på engelska den här gången, och fullt med stavfel. Företaget ber där om ursäkt och uppger att det första utskicket var ett misstag.

10 tips: Så skyddar du dig mot id-kapning på nätet

Uppdatering kl 13.28:

Medan PC för Alla desperat försökte komma i kontakt med en presstalesperson på företaget fortsatte tystnaden i sociala medier. Först klockan 13.20 - alltså en timme efter att det olyckliga utskicket gått iväg, uppdaterade Cdon sin Facebooksida med att allt var ett misstag.

Slutet gott – allting gott, således. Om du liksom vi på redaktionen satte efter lunchen-kaffet i vrångstrupen av den här händelsen kan du nu varva ned efter denna pärs.