I går skrev vi om ett mejlutskick från Cdon som orsakade stort rabalder och fick många att börja undra om deras kontouppgifter kapats. Företaget pudlade på Facebook och hänvisade till ett misstag. På ett smått osannolikt manér råkade ett annat företag ut för nästan exakt samma sak dagen därpå.

Nu är det Santander Consumer Bank som trampat i klaveret. På ett sätt som påminner starkt om Cdon-förfarandet mejlade man ut betydligt fler "Välkommen som kund!"-mejl än avsett, påstod att mottagaren köpt en Nissan-bil och valt att finansiera köpet via dem. Oroliga kunder strömmade snabbt till Santanders Facebook-sida för att fråga vad som försiggick.

Den här gången uppmärksammades missen av bland andra DN.se, men även vi på PC för Alla har fått undrande mejl skickade till oss som osökt drar paralleller till det som hände Cdon igår.

Santander var, liksom Cdon, relativt snabbt ute med en ursäktande dementi på Facebook och uppger att bilköparmejlet nått fler än avsett. Så här lyder kommunikationen:

Så här såg gårdagens ursäkt från Cdon ut:

Båda incidenterna inträffade runt lunchtid, skrämde vettet ur kunderna och kommer alltså dagarna efter varandra. Cdon har inte uttalat sig om sitt misstag, men i ett mejl till Aftonbladet hänvisar Santander emellertid till "ett handhavandefel".

Banken har också gått ut med ett pressmeddelande om saken. Där får vi reda på att det blivit ett fel i selekteringen av mottagare inför utskicket, vilket beror på den mänskliga faktorn. Som vana nyhetsbrevsskickare vet vi på PC för Alla att sådant är lätt hänt, och hela processen med att skicka mejl till många personer är något som även de mest ärrade webb-veteraner bävar för.