Förlovningar, bröllop, studentmottagningar, midsommar… Vi går nu in i den tid på året då många bjuder in till fest, och en av utmaningarna är att hantera själva inbjudningarna.

Att skicka ut mejl, sms eller pappersbrev är ingen optimal lösning om det handlar om många gäster. Då är det smidigare att använda Facebook-funktionen Evenemang. Eftersom över 70 procent av alla svenskar använder Facebook är chansen stor att dina gäster också är dina Facebook-vänner, och skulle så inte vara fallet går det även att mejla inbjudningen via Facebook Evenemang.

Koll på gästlistan

En av poängerna med att använda Facebook är att gästerna kan svara med ett enkelt klick. De kan välja mellan Kommer, Kanske eller Kan inte komma – och du som värd kan hela tiden se hur många som har svarat.

Den som inte kommer slipper förstås höra något mer om festen, medan alla andra får några påminnelser. Du kan också skicka ut meddelanden med praktiska detaljer till samtliga deltagare – och de kan även skriva kommentarer och inlägg.

Om du väljer en öppen gästlista kan alla deltagare se vem som kommer, vilket gör det lättare med allt från samåkning till gemensamma presenter. Och eftersom evenemanget finns kvar även efter festen går det exempelvis att dela bilder och filmer.

Hitta kul evenemang i din närhet

Facebooks evenemang-funktion kan inte bara användas för att bjuda in till fest. Om du klickar på Evenemang i vänstermenyn och väljer Upptäck kan du även hitta offentliga evenemang i din närhet. Det kan vara festivaler, teaterföreställningar, konserter, manifestationer och mycket annat. Genom att anmäla att du är intresserad av ett evenemang kan du visa dina vänner att du ska dit.

Sök öppna evenemang utifrån tidpunkt, plats eller kategori. Du får även tips utifrån evenemang som dina vänner kommer att besöka.

Alla de här funktioner är väldigt användbara, men det bör förstås tilläggas att Facebook använder funktionen för att samla ihop information om dig – precis som allt annat på tjänsten. Hela företagets affärsidé är ju att samla så mycket information som möjligt om sina användare för att kunna skicka ut skräddarsydd reklam.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning