Vi står vid entrén och rycker i den låsta dörren. En handtextad skylt förklarar att kaféet är stängt eftersom det är helgdag. Några minuter tidigare har jag varit inne både på Google Maps och på kaféets egen sajt för att försäkra mig om att det verkligen skulle vara öppet – men att argumentera med en stängd dörr är som bekant sällan framgångsrikt.

Jag och min kompis går vidare till ett annat kafé, men när vi kommer fram visar det sig vara stängt för renovering – något som inte framgår på sajten. Det tredje försöket går bättre. Vi får vårt kaffe, även om servitrisen förklarar att de stänger betydligt tidigare än vad det står på deras sajt. ”Ja, det är ju röd dag”, säger hon oengagerat.

Jag har givetvis inga som helst invändningar mot att kaféer håller stängt under helgdagar. Vad jag däremot förväntar mig är att de inte bara ska informera om detta på entrédörren.

I ett land där nästan alla har en smartphone i fickan borde det vara självklart med tydlig information på internet, oavsett om det handlar om kaféer, restauranger, butiker, gym eller cykelverkstäder. Så är det inte i dag.

Själv har jag tappat räkningen på hur många gånger jag har varit med om att rycka i stängda dörrar eftersom sajtens information har varit felaktig. Att ha felaktiga uppgifter på nätet är respektlöst mot kunderna, och det är extremt dålig reklam. En kaffesugen kund som mötes av en handtextad stängt-skylt lär fundera en extra gång innan hen besöker stället igen.

Och det handlar inte bara om felaktigheter. Något som är ännu vanligare är att viktig information saknas eller är svår att hitta.

När det gäller exempelvis ett kafé är adress och öppettider egentligen det enda som jag som kund behöver veta, men de här uppgifterna ligger ofta djupt dolda under olika undermenyer – och ibland finns de inte alls.

Det är också förvånansvärt ofta man stöter på sajter som är så gamla att de fungerar dåligt i moderna webbläsare. En stor bild eller en irriterande animation kan fylla sidan och göra det omöjligt se något annat. Extra problematiskt blir det här i mobilen, eftersom många sajter bara är anpassade för datorskärm.

Många svenska småföretagare verkar inte ha förstått att det var länge sedan man hade en hemsida för skojs skull. I dag är en bra sajt en hygienfaktor. Den är ett måste, eftersom kundernas besök ofta börjar på nätet.

Men en bra sajt är givetvis inte synonymt med en dyr sajt. För den som bara behöver en enkel informationssida krävs det ingen dyr webbyrå. Det finns billiga och smidiga standardmallar hos de flesta webbhotell. Det viktiga är i stället att hanteringen av sajten är så okomplicerad att det är lätt att lägga in uppdateringar kring exempelvis helgens ändrade öppettider.

Vi går nu in i semesterveckorna, vilket i många fall betyder ändrade öppettider och semesterstängning. Är du småföretagare? I så fall är det hög tid att fundera på hur du ska informera om det här på sajten. Med en tydlig information blir risken mindre att du får missnöjda kunder som rycker i din stängda dörr.