Den som provat att söka efter en bild på Google de senaste dagarna kan ha lagt märke till en ganska stor förändring. Företaget har nämligen helt ändrat vad som händer när du väl klickar på en bild bland sökresultaten. Det meddelades via den officiella Google-bloggen under gårdagen.

Mest påtagligt blir det om du använder en dator. Klicka på en bild, och vips dyker den upp i en mörk sidopanel som låter dig ha kvar bilden på en egen yta samtidigt som du skrollar nedåt bland sökresultaten. Här finns också behändiga fram- och bakåtknappar som snabbt låter dig hoppa runt bland bilder du tidigare kikat på.

Smidigt så det förslår, men Googles satsning är också ett kvitto på den riktning man vill ta när det kommer till onlineshopping. Under bilderna finns nu nämligen ytterligare information i form av betyg, lagerstatus och pris när du bildsöker på en konkret produkt. Bra om du verkligen är ute och jämför prylar innan du slår till och öppnar plånboken, men också en designförändring som troligen kräver en hel del tillvänjning för användarna.

Google själva hymlar inte med att man är ute efter att förenkla shoppande bland sökresultaten, men lägger tyngdpunkten på själva jämförelsebiten. Intresserade e-handlare dirigeras till en informationssida om hur de går till väga för att få med all information under bilderna när de publicerar innehåll på sina sajter.