Jag tror det var julkorten som fick mig att fatta beslutet. En enfaldig reklamsnutt som handlade om julkort spelades om och om igen mellan låtarna på mitt kostnadsfria Spotify-konto. Till slut stod jag inte ut längre utan plockade fram kontokortet och började betala.

Spotify har nämligen valt att använda en betalningsmodell som kallas freemium. Jag kan välja mellan ett reklamfinansierat gratisabonnemang (free) och ett reklamfritt betalalternativ (premium).

Det här är en tilltalande lösning eftersom jag kan välja en betalningsform som passar mig. Det finns som bekant inga gratisluncher, och jag som kund måste alltid betala. Den som väljer en gratislösning betalar som bekant också – men den gör det genom att exponeras för reklam och genom att dela med sig av sin privata information.

Jag har förstås inga invändningar mot reklamfinansierade gratislösningar. Vad som däremot irriterar mig är när jag inte ens får möjligheten att betala för att slippa reklamen – och den största källan till irritation just nu är Facebook Messenger. Det här är en av världens mest populära chattjänster och själv använder jag den betydligt oftare än exempelvis sms.

Tidigare var mobilappen avskalad och smidig, men sedan ett par år har Facebook börjat smyga in allt mer reklam. Någon möjlighet att betala för en reklamfri tjänst finns inte, vilket gör att jag föredrar den reklamfria chattappen Whatsapp.

Problemet är att Whatsapp också ägs av Facebook, och att företaget planerar att införa reklam även här. Vid ett marknadsföringsmöte i Nederländerna avslöjades att Whatsapp kan få reklam nästa år.

Själv önskar jag att Facebook kunde lära sig av Spotify, och göra det möjligt att betala för att slippa reklamen i Whatsapp och Messenger. Framför allt tror jag att användarnas irritation skulle bli mindre om vi får en möjlighet att välja. Att bli påtvingad reklam som vi inte vill ha är ingen bra lösning.

Och det finns fler företag som skulle kunna lära sig av Spotify. Jag tror exempelvis att många användare skulle kunna tänka sig att betala för Googles tjänster om de slapp reklam och övervakning, men problemet är att den här möjligheten bara erbjuds i företagsversionen Gsuite. Och när reklam och övervakning blir en allt viktigare del i Microsofts Windows-strategi önskar jag att det vore möjligt att betala för att slippa. Själv betalar jag redan för Microsoft Office 365, och en av de saker som jag verkligen uppskattar är att jag slipper reklamen i mejltjänsten Outlook.

Men för att freemium-modellen ska funka måste företagen inse att man inte kan ta betalt dubbelt. Det är därför oroande att Spotify nu funderar på att införa reklam även i premium-abonnemanget – i anslutning till poddarna. I en intervju för Svenska Dagbladet säger företagets finanschef Barry McCarthy att ”det finns en möjlighet att sälja annonser också riktade mot betalande användare”.

Det här är helt fel väg att gå. Att tvinga på gratisanvändare enfaldig julkortsreklam må vara hänt. Men den som betalar för premium borde definitivt slippa.