Apple, Google, Amazon, Facebook och Microsoft. Den senaste tiden har det avslöjats att världens största it-företag i olika utsträckning satt människor på att avlyssna och behandla de ljudupptagningar som görs via smarta högtalare, appar och annan mjukvara. Små sommarbomber som briserat och sått ännu mera tvivel i människors redan uttalade skepsis mot mikrofonförsedda prylar och all ljuddata de processerar.

Facebook: Vi lyssnade inte på ljud från EU-användare

Att tänkande, lyssnande, kännande människor är inblandade i processerna borde inte förvåna någon. Vi har fortfarande inte nått singulariteten – alltså den brytpunkt när maskinerna inte längre behöver oss för att fortsätta utvecklas. Visst skryter it-jättarna om hur långt de kommit med deep learning, röstigenkänning och neurala nätverk – men faktum är att det fortfarande krävs människor i kontorslandskap för att bearbeta viss information och peka ai-funktionaliteten i rätt riktning.

Att tro annat vore naivt.

Transparensen har däremot inte hängt med. Information om att en konsult någonstans kan komma att lyssna på dina helgplaner har lyst med sin frånvaro och lett till de pr-haverier som drabbar både företagen och oss som användare. Först efter att någon visselblåsare vänder sig till media händer det grejer. Program för ai-utveckling dras in, integritetskontroller rullas ut i all hast och generiska uttalanden mejlas ut till journalister – men då är det redan för sent.

Läs också: Apple pausar Siri-program efter avlyssningsskandal

Och visst är det ett tveeggat svärd. Ska man köra raka rör från början och informera alla konsumenter exakt hur deras ljuddata kommer att bearbetas, och riskera att sälja färre prylar och tjänster? Eller sälja på tekniken till så många som möjligt och ta förtroendesmällen i ett senare skede?

Microsoft i ny policy: "Vi lyssnar på dig”

Jag tror på det förstnämnda. För varje skandal som når ytan blir vi bara mer negativt inställda mot företagen och de röstbaserade tjänster de utvecklar. Det kan både drabba teknikutvecklingen och marknaden på lång sikt. Tekniska, ai-baserade framsteg kommer att fortsätta krocka med integriteten, och ingen finstilt, uppdaterad policytext i världen kan lösa det problemet.

Önskvärt vore om de lyssnande it-företagen i stället vågade och orkade ta debatten i förväg. Det är fortfarande långt kvar innan våra prylar kommer bli bättre helt av sig själva.

Läs också: Amazon uppdaterar Alexa-appen efter avlyssningsskandalen

För egen del känns det som att min svensktalande Google Home-högtalare drabbats av regression. Inte en dag går utan att missuppfattningar skapar irritation numera, och det värsta är när "hon" svarar på något som sägs på tv:n. Att plötsligt få höra adressen till en pizzeria i Malmö när man kollar sista avsnittet av Stranger Things drar ett löjets skimmer över hela tekniken. Lyssna gärna på mina ljudklipp, Google, men våga berätta när det är levande personer som sitter i andra änden.