För några år sedan var jag Windows 10 Mobile-användare. Ja, du minns kanske att Microsoft år 2015 lanserade Windows 10 för mobiltelefoner. Jag beslutade mig för att testa, och i likhet med många andra var jag extremt nöjd.

Eftersom Microsoft några år tidigare hade köpt Nokias mobilavdelning kunde företaget ta fram riktigt bra telefoner, med utmärkta skärmar och kameror, plus intressanta nymodigheter som ansiktsigenkänning. Windows 10 Mobile hade också hög säkerhet och ett mer genomtänkt gränssnitt än Android.

Ändå blev min tid som Windows-användare kort – och förklaringen låg i bristen på appar. Microsoft lyckades aldrig övertyga appmakarna om att satsa på systemet, och konsekvensen blev att jag inte kunde chatta via Snapchat, köpa SJ-biljetter eller kolla TV4 Play. Vad hjälpte det att Microsoft försäkrade att alla populära appar fanns för systemet, när just det jag ville ha saknades?

Trots fantastisk hårdvara och ett utmärkt operativsystem fick Windows-mobilerna bara några procent av marknaden, och nu har även Microsoft givit upp. I december går Windows 10 Mobile i graven i och med att Microsoft slutar skicka ut säkerhetsuppdateringar.

Just nu sitter en annan tillverkare och brottas med samma app-dilemma. Den kinesiska teknikjätten Huawei har drabbats av president Donald Trumps bannlysning, vilket betyder att deras nya telefoner blir utan exempelvis karttjänsten Google Maps, kontorsprogrammet Google Dokument och apphanteraren Google Play Butik. Användarna hänvisas i stället till Huaweis lösningar, men i nuläget finns det inga planer på att anpassa exempelvis Swish eller Bank-ID för detta system.

På samma sätt blir Huaweis datorer utan Windows – och på den kinesiska marknaden har man redan tagit fram Linux-versioner av sina populära Matebook-datorer.

Som du ser i nyhetsflödet så är allt fortfarande oklart. President Trump är omvittnat oförutsägbar, och USA:s blockad mot Huawei kan förstås när som helst avbrytas.

Men skulle USA hålla fast vid sin politik tror jag det betyder slutet för Huawei på den nordiska konsumentmarknaden. Företaget kan ta fram hur bra hårdvara som helst – om vi inte kan swisha pengar, leta upp vägen med Google Maps eller deklarera med Bank-ID blir den ointressant. Samma sak gäller förstås med en dator utan Microsoft Office och andra program som vi är vana vid.

På Huaweis jättelika hemmamarknad Kina, där man är van vid andra lösningar än de amerikanska, skulle det förstås fungera. Men knappast här i Norden.

Med tanke på hur hård konkurrensen är när det gäller teknik är det svårt att tro att särskilt många skulle köpa en stympad mobiltelefon eller dator från Huawei när det går att få en fullt fungerande från konkurrenter som Samsung, Sony, Lenovo eller Asus.

För oss användare handlar det mesta numera om mjukvaran. Det var det jag tvingades inse när jag övergav min Windows-mobil till förmån för en Android som klarar allt.