Att beställa hem julgåvor till hela släkten med bara ett par klick är naturligtvis väldigt smidigt. I skrivande stund ringlar köerna långa till Sveriges olika post- och paketombud där folk trängs och rabblar försändelsenummer för glatta livet.

Men inget gott som inte för något ont med sig – bedragare lurar i vassen med falska mejl- och sms-utskick om paketleveranser som kan medföra stora risker för den som går i fällan.

Postnord har nyligen gått ut med en varning om att bedragare som utger sig för att representera dem skickar mejl och sms om paketleveranser. Enligt Aftonbladet rör det sig bland annat om mejlutskick som lockar med tävlingsvinster i form av Iphone 11 för den som betalar en fraktavgift. Även sms är vanligt förekommande, liksom inlägg i sociala medier som Facebook.

Du som sväljer betet och exempelvis betalar en påstådd fraktkostnad (Postnord begär aldrig pengar i sina utskick) om 15 kronor löper flera risker. Dels kan du falla i en abonnemangsfälla och få fakturor med höga belopp hemskickade på månatlig basis. De kan vara jobbiga att ta sig ur om du inte bestrider bedragarnas betalkrav på momangen och hänvisar till ångerrätten (14 dagar inom EU). Här kan du läsa mer om abonnemangsfällor.

En annan risk är att bedragarna kommer åt dina kortuppgifter och sedan använder dem för att köpa varor och tjänster för glatta livet. Användande av någon annans kortuppgifter var ett av 2018 års mest rapporterade brott med hela 105 000 anmälningar. 2019 lär antalet knappast ha minskat. Om så sker bör du omedelbart kontakta din bank och spärra kortet.

Postnord har uppdaterat sin sida med bedrägeriexempel, där du kan identifiera ett antal falska utskick som cirkulerar just nu. Men i juletider gäller det verkligen att hålla fingrarna i styr – Postnord är inte ensamma om att drabbas av bedragare som utnyttjar deras renommé.

Får du ett mejl eller sms som ser det minsta misstänksamt ut eller lockar med orimliga "vinster" och "erbjudanden" bör du bekräfta uppgifterna genom att själv kontakta det aktuella företaget. Inte genom att klicka på eventuella länkar (sådana bör du inte följa), utan genom vanliga kontaktvägar som mejl eller telefon.

"Verkar det för bra för att vara sant – då är det nog det" är fortfarande mantrat som gäller, särskilt nu i juletider när många är ute i shoppingsvängarna och väntar på paket.