I Stockholm pratar vi ibland om SL-minuter. En SL-minut kan vara hur lång som helst – men den är aldrig 60 sekunder.

Ja, informationstavlorna i Storstockholms Lokaltrafik lever sitt eget liv och när det står att bussen kommer om en minut vet vi aldrig om det handlar om SL-minuter eller vanliga.

Efter att ha beställt ett par paket på internet inser jag att ett Postnord-dygn på samma sätt kan vara något annat än 24 timmar.

I Postnords app kunde jag följa paketen, men när det var dags för leverans började förvirringen. 2 dagar kvar blev till 1 dag kvar, men sedan började appen åka jojo mellan tidsangivelserna. Till sist fick jag veta att paketet inte skulle levereras till mitt utlämningsställe.

I stället ringde (!) en glad brevbärare och berättade att han stod utanför min dörr. Jag fick ingen som helst avisering utan förväntades vara hemma för att ta emot paketet en normal arbetsdag.

När jag inte kunde komma hem utan förvarning lovade brevbäraren lämna paketet till postombudet – men någon avisering dök inte upp i appen. I stället kom det flera dagar senare en gammaldags pappersavi (!) i brevlådan.

Mitt andra paket dök visserligen upp i appen, men trots en korrekt Stockholmsadress levererades det till en livsmedelsbutik i Västervik – 280 kilometer bort.

Eftersom det inte gick att felanmäla via appen fick jag ringa till Postnords kundtjänst och vänta på de 106 personer som stod före mig i kön. När jag kom fram lovade kundtjänst se till att paketet kom till Stockholm, men när jag några dagar senare fick en ny avisering hade paketet återigen hamnat i Västervik.

Postnord
Willys i Västervik ligger långt bort – i alla fall om man bor i Stockholm...

Efter ytterligare ett telefonsamtal (med 128 personer i kö) hamnade paketet faktiskt rätt, och det hade då gjort 37 stopp enligt appens historik.

Appen visade också att det fanns ytterligare tre paket registrerade – paket som jag aldrig hade beställt. Postnord var lika frågande som jag och förklarade att dessa paket redan hade levererats. Ett av mina paket hade skickats till Frankrike. Ett till Ungern. Ett till Slovenien. Plötsligt kändes Västervik ganska nära…

En snabb googling visar att jag är långt ifrån ensam om att drabbas av Postnords paketkaos, och det är lätt att ironisera.

Men jag tycker inte det allvarliga är att Postnord gör fel ibland. Det allvarliga är att Postnord inte verkar vilja utnyttja den moderna tekniken.

Företagets app är fantastisk för alla inblandade. Jag kan följa paketets gång och få avin även om jag inte är hemma. Postombudet sparar tid eftersom jag kan legitimera mig i förväg direkt i appen. Postnord kan automatisera sitt flöde, vilket sparar tid och pengar.

Men när Postnord i stället för att använda appen låter medarbetarna ringa telefonsamtal, skicka ut pappersavier och manuellt styra om paket, då utnyttjar man inte teknikens fördelar.
Det är då vi får Postnord-dygn som är betydligt längre än 24 timmar.