I tisdags rapporterade vi om en granskning genomförd av PC Mag och Vice:s Motherboard som visar på att antivirusleverantören Avast spårar och säljer sina användares data.

Nu meddelar Avasts vd efter avslöjandet att de genast kommer sluta med sin datainsamling och lägga ner sitt dotterföretag Jumpshot som använts för att vidaresälja datan, rapporterar Vice.

Avast säger också att de gått med på att köpa tillbaka de 35 procent av Jumpshot som såldes i juli 2019 till dataanalys- och marknadsföringsföretaget Ascential.

Avasts vd Ondrej Vlcek, som tillträdde för åtta månader sedan, säger att avslöjandet har skadat företagets trovärdighet och att han känner sig personligt ansvarig och vill be om ursäkt till alla vederbörande. 

Nedläggningen av Jumpshot säger han kommer påverka hundratals anställda men vidhåller att det är det rätta att göra.

Avast antivirusprogram, som går att använda kostnadsfritt, uppskattas ha mer än 435 miljoner användare världen över. 

Läs också: Höj säkerheten med dubbla lösenordshanterare