En ny rapport genomförd av IT-säkerhetsföretaget Check Point har tittat på vilka varumärken som cyberkriminella använder vid nätfiske, eller "phishing", för att komma åt människors betalinformation och personliga uppgifter.

Så kallad "brand phishing sker genom att kriminella försöker locka personer till webbplatser som liknar kända varumärkens webbplatser genom att ha liknande design och domännamn. Webbplatserna innehåller sedan ofta ett formulär där användare uppmanas fylla i sina uppgifter som sedan stjäls.

Följande varumärken var vanligast förekommande vid nätfiskeförsök globalt enligt Check Points rapport: 

1. Facebook (18% av alla varumärkesfiskeförsök globalt relaterade till Facebook)
2. Yahoo (10%)
3. Netflix (5%)
4. PayPal (5%)
5. Microsoft (3%)
6. Spotify (3%)
7. Apple (2%)
8. Google (2%)
9. Chase (2%)
10. Ray-Ban (2%)

Bryter vi ner datan per plattform ser det ut såhär:

E-post (27% av alla nätfiskeattacker)
1. Yahoo
2. Ray-Ban 
3. Microsoft
4. Dropbox

Webb (48% av alla nätfiskeattacker)
1. Spotify
2. Microsoft
3. Paypal
4. Facebook

Mobil (25% av alla nätfiskeattacker)
1. Chase Mobile Banking
2. Facebook
3. Apple
4. Paypal

Check Points rapport baseras på data som insamlats globalt under fjärde kvartalet 2019. Perioden valdes av Check Point med anledning av att flera stora shoppinghögtider inträffar då.

Läs också: Ny rapport visar - Nätfiskeattacker allt vanligare