Ett pdf-dokument kan vara fyllt med alla typer av innehåll, inklusive text eller bilder, som du kanske vill importera någon annanstans. Om du till exempel jobbar med en Microsoft Powerpoint-presentation kan du kanske vilja infoga informationen från ett pdf-dokument.

Innan vi börjar bör du vara medveten om de två sätten du kan göra detta på. Först kan du ta en skärmdump av ditt pdf-dokument och infoga den skärmdumpen som en bild i presentationen. Alternativt kan du infoga pdf-filen som ett objekt och länka till dokumentet så att du kan öppna det under en presentation.

Den första metoden är lämplig om du bara behöver använda en liten del av pdf-informationen, en bild eller ett stycke text. Du kan inkludera det hela snyggt i din presentation.

Den andra varianten gör att du lämnar din presentation för ett tag och visar hela pdf-filen.

Powerpoint

1. Klistra

Se till att både Powerpoint och pdf-dokumentet är öppna och att markören är rätt placerad. Byt till fliken Infoga och klicka på Skärmbild. Välj önskat fönster.


Powerpoint

2. Urklipp

En annan möjlighet är att i stället klicka på Skärmurklipp. Du får en plusmarkör som låter dig exakt välja det du vill klistra in i presentationen.


Powerpoint

3. Infoga

För att i stället infoga pdf-filen, se till att den inte är öppen. Byt till fliken Infoga och klicka på Objekt. Markera Skapa från fil och bläddra fram pdf:en. Klicka på OK.


Powerpoint

4. Placera

Pdf-dokumentet dyker upp som ett objekt som du kan placera och storleksändra. När du visar presentationen och dubbelklickar på objektet öppnas pdf-dokumentet.