Minns du Napster, Kazaa och Limewire? Det här var tre tjänster som för 20 år sedan gjorde piratkopiering av musik till en folksport.

Även namn som The Pirate Bay, Swefilmer och Popcorn Time börjar nu få ett nostalgiskt skimmer över sig. De här tjänsterna gjorde att vi vanda oss vid att vi kunde titta på film och tv-serier utan att betala ett öre.

Lanseringen av tjänster som Spotify och Netflix förändrade allt, och nu känns Napster- och Pirate Bay-tiden väldigt långt borta. Att piratkopiera har plötsligt blivit väldigt otrendigt. Själv märker jag det tydligt på de frågor jag får från PC för Allas läsare och när jag är ute och håller föredrag. Det är väldigt sällan någon är intresserad av att piratkopiera.

En sökning på Google Trends visar att människor jag träffar är ganska representativa. Antalet Google-sökningar på ämnen som The Pirate Bay, Swefilmer och Dreamfilm har minskat rjält de senaste åren.

google fildelning
Sökningar efter de stora fildelnings- och illegala streaming-tjänsterna har minskat de senaste åren.

Men det är inte bara magkänslan som säger att piratkopiering har blivit helt ute. Nyligen släppte Patent- och registreringsverket en Sifo-undersökning som säger samma sak. Andelen svenskar som använder illegala tjänster har minskat från 21 till 14 procent de senaste två åren, och den största nedgången står de unga för. Bland 16-29-åringarna har den minskat från 46 till 28 procent.

Det här är goda nyheter – inte bara för branschen utan även för oss användare. Förutsättningen för att upphovsmännen ska fortsätta skapa musik, film och tv-serier är att de får betalt, och då måste vi konsumenter ta fram plånboken. Om alla använder tjänster som Napster och The Pirate Bay blir musiker, skådespelare och regissörer utan lön, men om vi i stället använder Spotify och Netflix kan de fortsätta ge oss de låtar och filmer som vi vill ha.

Förklaringen till att piratkopieringen rasar tror jag är löjligt enkel. De allra flesta av oss förstår att vi måste betala – och piratkopierar bara i brist på lagliga alternativ. Det här har jag och många andra debattörer återkommit till varje gång frågan har diskuterats de senaste 20 åren, och att det tagit så lång tid för branschen att förstå är egentligen obegripligt.

Sifo-undersökningen visar också något annat intressant. Den olagliga användningen är väldigt mycket lägre för musik än film och tv-serier. Även det här är egentligen självklart. När det gäller musik finns det lättanvända tjänster med ett heltäckande utbud. När det gäller film- och tv-serier är marknaden mer fragmenterad och tjänsterna sämre.

Ska piratkopiering fortsätta minska måste filmbranschen lära sig av musikbranschen. Om det finns lagliga tjänster som är bättre än de olagliga, så är vi konsumenter faktiskt beredda att betala. Svårare är det inte.