Coronavirusets framfart har skapat stor oro i världen. Nu meddelar Facebook att man inför hårdare restriktioner för vilka corona-relaterade annonser som får synas på den sociala plattformen. Det rapporterar Business Insider, som uppger att det rör sig om falsk marknadsföring av "botemedel" och andra annonsinlägg som enbart syftar till att öka paniken kring virussjukdomens framfart.

"Vi införde nyligen en policy som förbjuder annonsinlägg som hänvisar till coronaviruset i syfte att skapa oro, exempelvis genom att hävda sinande lager (av skyddsutrustning/preparat, reds anm.) eller att man sitter på ett botemedel till sjukdomen", säger en Facebook-talesperson till Business Insider.

Läs också: Live-kartorna som låter dig följa Coronavirusets spridning

Facebook uppger vidare att man har en liknande policy på plats för att förskona köp/sälj-delen Marketplace från liknande beteenden. Den sociala jättens faktagranskare får också jobba hårt för att hålla plattformen fri från spridning av falsk information.

För en dryg månad sedan berättade Facebook i ett inlägg mer i detalj om hur man arbetar med faktagranskningen kring de många inlägg som sprids om coronaviruset.