FRÅGA. Min Postnord-app fungerar inte eftersom det krävs en senare version av operativsystemet – trots att min mobil (Samsung Galaxy J3) bara är tre år. Kan man gå runt detta på något sätt eller måste jag byta mobil?
Janne

SVAR. Vi skickade frågan vidare till Samsung, och deras pr-ansvariga Karin Tångstedt svarar så här:

"Tyvärr finns det en begränsning i hårdvaran som gör att det inte går att uppdatera telefonen till nyare version av Android än den kunden redan har i sin telefon (Android 5).

Som tillverkare försöker vi uppdatera alla telefoner för att våra kunder ska få den bästa möjliga användarupplevelsen, dock finns det tyvärr ibland begränsningar i hårdvaran vilket inte möjliggör nyare version av Android.”

Det här betyder alltså att den telefon du har inte går att uppdatera till Android 6, vilket är minimikravet för att köra Postnords app.

Postnord
Postnords app är smidig när du vill hämta ut paket.

Att många mobiltillverkare är så dåliga på att erbjuda uppdateringar är ganska upprörande, vilket vi har uppmärksammat i flera artiklar.

I vissa fall kan man själv uppgradera operativsystem, men det här är både krångligt och riskabelt. Läs mer i vår artikel här.

En annan lösning är att skaffa appen Mina Paket, som bara kräver Android 5. Fokus för den ligger på företag som Bring och DHL, men även Postnords-paket kan aviseras här.

Du hittar appen i Mina Paket i Google Play Butik eller App Store.