FRÅGA. Mitt internet från Telia gick ned. Jag talade med några bekanta som också har bredband från Telia och de hade samma problem. Betyder detta att det var Telias server som var nere?

Om det var Telias server som var nere borde de meddela oss kunder om problemet.
Rolf

SVAR. Utan att veta exakt vad som har hänt tycker jag det låter som att det var ett tillfälligt problem hos Telia. Vill du veta om något är fel kan du gå in på deras sajt (se nedan). I likhet med andra operatörer har Telia en sida med driftinformation.

Här kan man med andra ord se om något krånglar hos dem – och det finns också kontaktuppgifter till kundtjänst. Om det fasta internet ligger nere kan man ofta kolla den här sidan via mobilen – eller be någon annan kolla.

Det finns förstås alltid en möjlighet att felet ligger i din utrustning, och ett generellt tips vid allt teknikkrångel är att göra en omstart. Genom att slå av en pryl och sedan slå på den igen så löser man förvånansvärt många problem.

Det här gäller nästan all teknik, oavsett om det handlar om datorer, telefoner, surfplattor, routrar eller något annat.

Om det inte finns någon på- och av-knapp så kan man som regel dra ut sladden, vänta tio sekunder och sedan koppla in den igen.


Driftinformation

Här finns operatörernas driftinformation