Facebook har lanserat en butiksfunktion kallad Facebook Shops. Tanken är att småföretag enklare ska kunna börja sälja saker på nätet och lättare nå kunder.

Genom att lägga in sina sortiment direkt på Facebook kan den som hittar en butik på Facebook eller Instagram direkt se vad som finns att köpa utan att behöva leta upp länken till butikens webbplats och öppna den i webbläsaren. Besökare kan enkelt skicka frågor och meddelanden till butikerna via Messenger, Whatsapp eller Instagram Direct.

Fler funktioner är också under utveckling och ska lanseras framöver, bland annat en koppling till lojalitetsprogram och möjligheten för butiker att tagga produkter när de sänder livevideo så att tittare kan trycka sig vidare till mer information om en produkt de gillar direkt från videon.

Facebook Shops har börjar rulla ut globalt redan nu, men till att börja med måste butiker utanför USA ha en egen webbplats för att hantera köp. Facebook försöker också förekomma frågor om integritetsskyddet i butikerna i ett blogginlägg om hur data delas med butiker.