Det plingar till i mobilen och utan att tänka tar du fram den för att titta. Det spelar ingen roll om du sitter på en middag eller ett möte – trots att du vet att det knappast är något viktigt måste du bara kolla vad det är som har hänt.

Känner du igen dig? Ja, en undersökning från företaget Deloitte visar att en av tre känner att de använder mobilen alltför mycket. För vissa går det så långt att bruket går över i missbruk, på samma sätt som exempelvis spel och alkohol.

Inbyggt verktyg

För att minska problemet har både Android och Iphone fått verktyg som kan hjälpa dig. I Iphone heter verktyget Skärmtid och finns i IOS 12, vilket nästan alla modeller har.

Androids motsvarighet Digitalt välmående lanserades i Android 9, men finns tyvärr bara i vissa modeller. Det är med andra ord inte säkert att funktionen finns i din telefon. Vissa tillverkare har dock egna varianter, så via mobilens inställningsmeny kanske du kan hitta alternativ som heter Mobilanvändningar eller Skärmtidshantering. Det finns även tredjepartsappar som gör samma sak, till exempel ActionDash, som laddas hem från Google Play Butik.

Oavsett vilket verktyg du använder är upplägget ungefär detsamma. Tjänsten håller koll på hur ofta du tittar på mobilen och hur länge du använder olika appar. Du kan aktivera olika spärrar om du vill. Det går exempelvis att spärra distraherande appar eller sätta en maxgräns för hur länge du får använda en viss tjänst.

Den kanske viktigaste funktionen heter Läggdags (eller Skärmfri tid) och låter dig stänga av telefonen med automatik på natten. En enklare variant av detta finns som regel även i äldre modeller och heter Stör ej.

Så här gör du för att ta kontroll över din mobilanvändning.

Digitalt välmående

1. Visa översikt

Öppna mobilens inställningar och gå ned till Digitalt välmående och barnfilter. Öppna den så ser du hur länge du har använt telefonen under dagen och vad du har gjort. Du kan också se hur ofta du har låst upp mobilen och antalet aviseringar du fått.


Digitalt välmående

2. Granska appar…

Tryck på Översikt och välj en app så får du se skärmtiden. Med de två reglagen kan du ändra så att du i stället ser hur ofta du har öppnat appen och antalet mottagna aviseringar. Du kan också byta till Per timme i stället för Per dag.


Digitalt välmående

3. … och begränsa tiden

Vill du begränsa tiden du kan använda en app? Bläddra ned till Apptimer och ställ in en önskad maxtid. Bekräfta med OK så börjar nedräkningen. När appen pausas får du ett meddelande och du kan välja Inställningar för att låsa upp begränsningen.


Digitalt välmående

4. Pausa vissa appar

För att fokusera bättre kan du pausa appar som distraherar dig. Det gör du genom att på startsidan öppna Fokusläge, markera de appar du vill pausa och välja Aktivera nu. Du kan också låta det ske vid bestämda tider via Ställ in ett schema.


Digitalt välmående

5. Få bättre sömn

För att slippa bli störd på natten kan du automatiskt stänga av ljudet och dämpa skärmen. Du aktiverar den här funktionen genom att välja Läggdagsläget. Gå igenom guiden och välj start- och sluttid. Du kan välja Anpassa för att detaljstyra den.


Digitalt välmående

6. Stör mindre

Störs du av alltför många aviseringar? Gå till Hantera aviseringar och välj vilka du ska dölja. Du kan också gå till Stör ej för att styra hur och när du ska få meddelanden och aviseringar. Dessa inställningar kan för övrigt användas i Läggdagsläge.


Gör så här i Iphone

Kör du Iphone heter tjänsten inte Digitalt välmående utan Skärmtid. Så här använder du den:

Skärmtid
  1. Tryck på Inställningar och gå ned till Skärmtid.
  2. Du ser nu en översikt över din mobilanvändning. Tryck på stapeln för att se i detalj vilka appar du har använt.
  3. Tryck på Skärmfri tid för att låsa mobilen under vissa tider, exempelvis natten. Då kommer bara telefonsamtal och appar som du själv väljer vara tillåtna. Det här väljer du under Alltid tillåtna (på huvudsidan).
  4. Under Appbegränsningar lägger du in en gräns för hur länge du kan använda enskilda appar.