Coronakrisen har fått många debattörer att damma av gamla käpphästar. Vissa efterlyser nu mindre flygresor, färre privatiseringar och öppna gränser medan andra hävdar raka motsatsen.

Men vid sidan av alla avdammade käpphästar finns det också gott om exempel på nytänkande. Kriser tvingar oss att tänka nytt – och förhoppningsvis tänka rätt.

Jag tror inte att det var coronakrisen som fick Apple att börja sälja renoverade varianter av Iphone XR, men jag önskar att kristiderna skulle tvinga fram den sortens nytänkande hos andra företag.

Som vi tidigare har skrivit om börjar Apple i USA nu ta in begagnade mobiler i verkstaden för att byta batteri och skal. Mobilerna städas och rensas – och enligt sajten Macrumors betyder det att de blir omöjliga att skilja från nya.

För miljön är skillnaden däremot större. Eftersom alla viktiga komponenter sitter kvar slipper man exempelvis tillverka nya processorer, minnen, kameror och högtalare. Det här betyder att man inte behöver bryta mer koppar, silver, titan och andra metaller som utvinns under vidriga omständigheter i några av världens mest korrupta länder.

För miljön är varje mobiltelefon som inte tillverkas en jättevinst. Det finns undersökningar som visar att tillverkningen av en enda smartphone ger upphov till 86 kilo avfall.

De första generationernas smarta mobiler som släpptes för drygt tio år sedan var tekniskt sett ganska dåliga. Processorerna kunde inte hantera högupplöst video, minnet var begränsat och kamerorna tog lågupplösta bilder. Gamla versioner av operativsystemet slutade dessutom fungera med appar som Bank-ID.

Att efter några år köpa nytt var då enda rimliga lösningen, och vi märkte direkt hur mycket bättre den nya telefonen hade blivit.

De senaste åren har utvecklingen däremot stannat av och för de flesta av oss är en mobil med några år på nacken fortfarande tekniskt sett tillräckligt bra. Att vi ändå köper nytt beror ofta på att batteritiden har blivit dålig och skalet slitet. Det här gör att en renovering à la Apple egentligen skulle vara tillräcklig.

Hur omfattande Apples satsning blir (nu kan även europeiska länder anmäla sig till initiativet) återstår att se. Men oavsett omfattning tror jag det är en tanke som fler borde ta efter.

Coronakrisen lär nu följas av en ekonomisk kris för många konsumenter. De företag som kan erbjuda kraftfulla mobiler till ett lägre pris lär bli framgångsrika – även om det inte handlar om att köpa nytt. Här behövs i stället nya affärsmodeller, till exempel försäljning av renoverade telefoner eller varför inte prenumerationer på uppdateringar av både hård- och mjukvara.

Själv tror jag exempelvis att ett unikt skal som visar att mobilen är renoverad skulle kunna bli en minst lika stor statusmarkör som en helt ny mobil. Det finns en ny generations miljömedvetna konsumenter som visserligen vill ha det senaste, men som vill byta ut en ansvarslös slit och släng-shopping mot ett klimatsmart kretsloppstänkande.

Och får du en känsla av att jag har skrivit det förut så har du helt rätt. Det här är en gammal käpphäst som vi verkligen borde damma av under coronakrisen.