FRÅGA. Jag har köpt en e-boksläsare som nu börjar krångla. Tyvärr har jag inte kvar kvittot. Kan jag ändå hävda att jag har någon garanti?

Om jag inte har det, finns det någon som reparerar e-boksläsare?
Mona

SVAR. Om det var mindre än tre år sedan du köpte e-boksläsaren så gäller fortfarande den lagstadgade reklamationsrätten – men då måste du kunna visa att det var ett ”ursprungligt fel”, alltså något som du inte orsakat genom din användning.

Kvitto

Att ha ett kvitto är alltid en klar fördel, men det är inget juridiskt krav. Det kan exempelvis gå lika bra att visa ett kontoutdrag. Det du måste kunna bevisa är ”när du har gjort köpet, hos vem och till vilket pris”, för att nu citera en text på Hallå konsument, som är Konsumentverkets utmärkta informationstjänst.

Om reklamationsrätten kan vi tyvärr konstatera e-boksläsare, i likhet med många andra prylar, har förvandlats till slit och släng-produkter. En ny e-boksläsare av bra kvalitet kostar cirka 1 500 kronor, och en reparation skulle knappast bli mycket billigare.