Enligt Facebooks direktör för globala affärer, Nick Clegg, så har sociala medier-jätten avvisat över 2,2 miljoner annonser på Facebook och Instagram eftersom dessa på olika sätt försökt förhindra röstande i det amerikanska presidentvalet, rapporterar Journal du Dimanche, via AFP genom The Guardian

Facebook ska även ha tagit bort 120 000 inlägg av samma anledning och satt varningsetiketter på 150 miljoner inlägg med falsk information.

För att lyckas med det hela har Facebook ett pågående samarbete med 70 olika mediehus världen över och använder sig av artificiel intelligens för att ta bort miljarder inlägg och fejkkonton innan de ens hinner anmälas av användare.

Facebook använder sig av samma faktagranskningsprogram som introducerades efter presidentvalet 2016, då det sociala nätverket utnyttjades av ryska element för försöka manipulera väljare. Programmet har nu även utökats till att inkludera Instagram och Facebook-grupper.

Läs också: Uppgifter - Mark Zuckerberg vill att myndigheter ska granska Apple