FRÅGA. Jag är aktiv i en förening och delar dokument via Dropbox, men det blir snabbt fullt i mitt gratisabonnemang. Jag tycker också att det är lite krångligt att ladda upp och ned filer. Finns det något annat alternativ?

Vi kör olika plattformar, exempelvis Windows, Mac, Iphone och Android. Har ni några tips om bra alternativ till Dropbox som inte är alltför dyrt – och helst gratis.
Anna

SVAR. När det gäller molntjänster konkurrera tre jättar med varandra: Dropbox, Microsoft Onedrive och Google Drive.

Om man börjar med kostnaden så har Dropbox det sämsta gratisalternativet:

  • Dropbox: 2 GB gratis
  • Onedrive : 5 GB gratis
  • Google Drive: 15 GB gratis

Vill man ha ännu mer utrymme så finns det en mer okänd uppstickare som heter Mega och som erbjuder hela 50 GB gratis.

Molntjänster

För den som kan tänka sig att betala för ett mycket större utrymme så är Dropbox också minst lockande:

  • Dropbox: 1 250 kr/år (1 000 GB)
  • Onedrive: 650 kr/år (1 000 GB)
  • Google Drive: 190 kr/år (100 GB), 290 kr/år (200 GB) eller 1 000 kr/år (2 000 GB)

En intressant sak med Onedrive är att även det fullständiga Office-paketet (Word, Excel och Powerpoint) ingår (på en dator) när man betalar för 1 000 GB. Det finns även ett familjeabonnemang som kostar 900 kr/år. Då får upp till sex personer varsitt Office-paketet och 1 000 GB var.

Observera att allt det här gäller för de privata abonnemangen – om man registrerar sig som företag blir det dyrare.

När det gäller upplägg är tjänsterna ganska lika varandra.
Själv kör jag alla tre och jag tycker att användningen är väldigt smidig. Jag har dock valt att ladda hem molntjänsternas synkroniseringsprogram till min dator. Fördelen är att jag aldrig behöver ladda upp eller hem några filer. Allting som jag lägger i Dropbox-mappen (eller Onedrive-/Google Drive-mappen) synkroniseras automatiskt till molnet. Och när jag raderar en fil försvinner den.

I den här mappen kan jag förstås också skapa undermappar, precis som på min hårddisk. På så sätt är det enkelt att skapa en struktur med exempelvis aktuellt material i en mapp och arkiverat material i en annan.

En poäng med att använda just Onedrive är förstås att systemet är inbyggd i Windows. Har man en Windows-dator behöver man med andra ord inte installera något speciellt synkningsprogram, utan enheten Onedrive finns redan från början i Utforskaren (alltså det verktyg där man tittar på sina filer).

Å andra sidan är det inte speciellt svårt att installera Google Drive eller Dropbox-programmet heller. Och båda två finns förstås för alla plattformar (Windows/Mac/Iphone/Ipad/Android).