Just nu sprids ett mejl till svenska e-postkonton med rubriken "Nordea - Privat - Internet". Mejlet är en uppmaning till Nordeas kunder att gå in på bankens hemsida och ange sina inloggningsuppgifter. Men länken i mejlet leder inte till Nordeas webbplats, utan en server i Bankok. Det rör sig om en bluffsida som satts upp för att ta reda på bankkundernas kontouppgifter.

Nordeas presschef Boo Ehlin uppmanar alla att slänga mejlet direkt.
- Vi kommunicerar aldrig med våra kunder på det sättet. Och vi skickar aldrig ut uppmaningar till folk om att de ska ange sina inloggningsuppgifter.

Om någon bankkund blivit lurad av phishingattacken vet Boo Ehlin inte.
- Vi fick höra om det här först vid 16-tiden, så det är för tidigt att säga. Men vi vet av erfarenhet från tidigare attacker att folk blir misstänksamma och hör av sig och frågar vad det här är. Våra kunder är rätt så medvetna och kunniga.

Phishingmejlet är skriven på en maskinöversatt svenska som stundtals är ganska komisk, med formuleringar som "För Nordea har sommar 2006 blivit en av de mest fulla med illegala operationer" och "På grund av det förklarar Nordea nästa månad för månaden av fraudkamp".

Mejlet är skickat via en e-postserver i Spanien, men sajten som länken hänvisar till står i Thailand.

En liknande phishingattack riktades mot just Nordeas bankkunder i maj i år. Då var mejlet skrivet på ännu sämre svenska. Enligt Boo Ehlin härstammade även den attacken från Sydostasien.

Boo Ehlin tror att bankens storlek är anledningen till att just Nordeas kunder utsätts för bedrägeriförsök.
- Vi är ju störst i Norden, och en av de största i Sverige, så det är väl tacksamt att rikta in sig på oss.

Här är hela texten i phishingmejlet:
God dag, bäste kund!
För Nordea har sommar 2006 blivit en av de mest fulla med illegala operationer. Det blir allt oftare att den konfidentiella informationen om våra kunder intresserar svindlare. Det är rätt många som vänder sig till oss för att vi skyddar deras konto mot förlust av pengar.

På grund av det förklarar Nordea nästa månad för månaden av fraudkamp. Fram till 1 September skall alla våra kunder aktivera den nya kontosäkerhetssystemet. Vi har genomfört ett stort arbete för att förbättra det. Systemet har blivit kontrollerat av ledande specialister inom e-betalningssytemen och alla oberoende expeterter har redan bekräftat dess fullvärdighet vad gäller fraudbekämpning. På grund av att dessa uppgifter kan användas av kriminella, piblicerar vi inte dem i öppna källor.

Du har blivit slumpmässigt vald som deltagare i systemets avslutningsprov. För tillfället föreslår vi att Du klickar på länken http://app.nordea.se/login/security.html och genom en vanlig inloggning till Internet-banking aktiverar det nya säkerhetssytemet. För tillfället kan Du märka vissa förbiseenden medan Du arbetar. Vi vet att de finns, och ber Dig därför att inte ge oss någon tillägginformation om problem som har uppståt, vi skall lösa dem på egen hand.

Vi skall uppmärksamma Dig att från och med september blir Du tvungen att använda det nya säkerhetssystemet i alla fall, annars kommer Dina konton bli blockerade tills Din fulla personliga identifikation är klar. Därför föreslår vi att Du så snart som möjligt börjar tillämpa de nya säkerhetsstandarderna.

Med vänliga hälsningar,
Nordea fraudkampavdelningen