När den smarta mobilen slog igenom för drygt tio år sedan tyckte de flesta av oss att vardagslivet blev lättare. Saker som hade varit krångliga blev smidiga när vi blev av med en massa onödiga prylar. Kameran, mp3-spelaren, gps-navigatorn, handdatorn – allt fanns nu i samma enhet.

Men snart började vi inse att de smarta mobilerna även skapade problem. Ett av de största handlade om stress och oro. Att ständigt kunna bli nådd är inte alltid av godo, och den som hela tiden får en massa chattmeddelanden, mejl, Facebook-uppdateringar och nyhetsnotifieringar kan få svårt att slappna av.

Google och Apple, som ligger bakom Android och Iphone, har tagit till sig av kritiken och släppt verktyg som ska minska stressen, till exempel Digitalt välmående och Skärmtid.

Tanken bakom dessa är att du ska få koll på hur mycket du använder mobilen, till exempel genom en snygg grafisk sammanställning som visar vad du egentligen har använt den till. Givetvis har apparna även funktioner för att begränsa användningen.

Tyst på natten

Har du en äldre telefon som saknar Digitalt välmående och Skärmtid – eller tycker du att de känns onödigt avancerade? Var lugn, du kan minska stressen även utan de nya verktygen. I nästan alla mobiler hittar du den smidiga funktionen Stör ej, som kan rädda nattsömnen för de flesta användare.

Vi visar hur du använder den och några andra funktioner i en Nokia med Android One, alltså en ren Android-version. Det kan dock se lite annorlunda ut i din telefon, eftersom många tillverkare har utvecklat egna lösningar som skiljer sig lite åt från grundinställningarna. Principerna brukar dock vara desamma.


Nattsömn

1. Stäng av allt ljud

En smart funktion i mobilen heter Stör ej. När den är påslagen stängs allt ljud av – med undantag av alarmfunktionen. Du slår på den genom att svepa med fingret från mobilens överkant och trycka på Stör ej-ikonen. Tryck igen för att slå av den.


Nattsömn

2. Schemalägg Stör ej...

För att slippa slå på Stör ej varje kväll kan du schemalägga funktionen, exempelvis mellan 22 och 07. Öppna mobilens inställningar och tryck på Ljud, Stör ej. Gå till Schema och välj Aktivera automatiskt så kan du skapa ett schema.


Nattsömn

3. ... och skräddarsy den

Genom att välja Ljud, Stör ej kan du även skräddarsy funktionen. Du kan exempelvis tillåta samtal och meddelanden från vissa utvalda personer eller från någon som ringer upp två gånger i tät följd. Det här gör du under rubriken Undantag.


Nattsömn

4. Aktivera Nattljus...

Blått ljus håller oss vakna medan gult känns avslappnande. Många mobiler har därför en funktion som heter Nattljus och som gör skärmen gulare. Du slår på den via Inställningar, Skärm, Nattljus, Aktivera nu. Du kan även välja intensiteten.


Nattsömn

5. ... och schemalägg

Precis som Stör ej kan Nattljus schemaläggas så att den exempelvis alltid aktiveras klockan 21. Det här gör du genom att välja Inställningar, Skärm, Nattljus, Schemalägg. Förutom att aktiveras utifrån tid kan du koppla den till solens nedgång.


Nattsömn

6. Spela avslappnande ljud

Som sömnhjälp kan mobilen spela avslappnande ljud under en timme. Starta uppspelningen genom att trycka på Google-knappen längst ned på mobilskärmen och säga Spela avslappnande ljud. Det finns många andra ljud du kan få uppspelade, läs mer på den här sidan.


Nattsömn

Bonustips: Vakna utvilad med smarta appar

Vi människor sover olika djupt vid olika tidpunkter, och det är bäst att vakna när sömnen är som lättast. Det här är tanken bakom de så kallade sömnapparna. Genom att analysera andetag och rörelser håller de koll på dina sömnfaser och du kan ställa in alarmet på en tidsperiod. Väljer du 06.30-07.00 så väcks du när du sover som lättast, men senast klockan sju.

Apparna visar också hur din nattsömn har varit och ger dig råd.

Många experter ifrågasätter nyttan, men du märker förstås om de fungerar på dig.
Sleep Cycle (på bilden) är en svenskutvecklad app för både Android och IOS, och det finns många fler i Google Play Butik och App Store.