Google Drive (drive.google.com) är en av de mest betrodda tjänsterna för att lagra och organisera dina data i molnet. Men tumregeln att aldrig förvara viktiga filer på bara ett enda ställe gäller även här, som överallt annars. Olyckor av olika slag kan ju inträffa även med filer som ligger i molnet, så det är fortfarande viktigt att dina filer och dokument säkerhetskopieras någon annanstans.

Med Googles dataexportverktyg, Takeout, kan du göra det här på några minuter. Det vill säga, det tar några minuter att starta processen, men du kan få vänta lång tid på resultatet. Du kan spara dina filer var du vill, till och med till någon annan molnlagring, som till exempel Onedrive eller Dropbox.

Du kan också exportera data från Googles alla andra tjänster, exempelvis Gmail, genom att välja vad du vill ha, men här tittar vi närmare på just filer som ligger i Google Drive.

Observera att processen efter Steg 4 kan ta mycket lång tid beroende på hur mycket du har lagrat.

Drive

1. Takeout

Besök sidan takeout.google.com och logga in om du inte redan är det. Som standard är alla tjänster markerade, så börja med att klicka på Avmarkera alla.


Drive

2. Drive

Rulla ned tills du hittar Drive. Bocka för detta alternativ. Du kan också välja fler tjänster om du vill spara något annat samtidigt.


Drive

3. Välj

Klicka på All Drive-data tas med. Nu kan du välja vilka mappar du vill säkerhetskopiera. Med länkarna Flera format och Avancerade inställningar får du också tillgång till en del andra valmöjligheter.


Drive

4. Destination

Klicka på Nästa steg längst ned. Nu kan du välja om du vill ha en hämtningslänk eller att skicka direkt till någon annan tjänst. Klicka sedan på Skapa export eller Länka konton och skapa export.