Hur blir egentligen en värld utan fri konkurrens? Ja, alla vi som är tillräckligt gamla för att någon gång ha besökt Sovjetunionen eller DDR vet svaret. Oavsett om det handlade om Trabant-bilar, Pobeda-klockor eller Rondo-kaffe så var kvaliteten bedrövlig.

Förklaringen är enkel. Företag som saknar konkurrenter kan bete sig som de vill. De får kunder – utan att anstränga sig.

Konkurrens är bra för alla konsumenter, oavsett vad vi väljer. Macens blotta existens gör även Windows-datorerna bättre. På samma sätt förbättras Android-telefonerna av Iphone – och Google Drive-användarna har nytta av Microsoft Onedrive.

Företag som saknar konkurrenter kan däremot slappna av, vilket kortsiktigt är bra för vinsten. Det här är orsaken till att många företag gör allt de kan för att köpa upp sina konkurrenter. De globala internetjättarna har exempelvis en ostoppbar aptit för att glufsa i sig sina konkurrenter. Med välfyllda kassakistor är pengar inget problem.

När Facebook för några år sedan såg att Instagram lockade de unga användarna så tog man fram plånboken. Instagram-grundarna fick en miljard dollar – och Facebook blev av med en konkurrent. Exakt samma sak hände med den populära chattjänsten Whatsapp. För uppskattningsvis 19 miljarder dollar blev den Facebooks egendom.

Till en början fick tjänsterna leva vidare utan några större förändringar, men den senaste tiden har vi sett hur Facebook mer och mer börjar föra ihop dem. I januari gick många Whatsapp-användare i taket när det visade sig att nya användarvillkor skulle ge Facebook större kontroll på deras data.

Den här vintern har en ny tjänst sett dagens ljus. Den heter Clubhouse – och bygger helt och hållet på ljud (se mer i vår guide till Clubhouse). Intresset för Clubhouse har varit enormt. Själva har jag använt tjänsten i några veckor nu, och den är väldigt vanebildande. Att närsomhelst kunna lyssna på ett intelligent livesamtal fascinerar.

Om Clubhouse är en tillfällig fluga är förstås alldeles för tidigt att avgöra, men jag är rädd för att tjänsten aldrig får chansen att lyfta på egna vingar.

Risken att jättar som Facebook eller Google ska ta fram plånboken och locka grundarna med några miljarder är stor. Som vi tidigare har rapporterat om arbetar Facebook just nu med en Clubhouse-klon – men om det misslyckas tror jag det blir väldigt lockande att köpa uppstickaren. Att ta över en befintlig tjänst har hittills varit mer framgångsrikt än att försöka lansera något eget.

Själv hoppas jag att min oro ska vara obefogad. Jag hoppas att jättar som Facebook, Google och Microsoft ska hålla tassarna borta från Clubhouse. En ny, stark aktör på marknaden för sociala medier skulle definitivt vara av godo. Det skulle inte bara vara bra för Clubhouse utan även för alla som använder Facebook. Det är precis det här som är poängen med den fria konkurrensen.