Google meddelar nu att de planerar för att sluta sälja annonsering som förlitar sig på användares individuella surfhistorik. Företaget säger också att de i framtiden inte heller kommer bygga några verktyg som kan användas för att spåra specifik data mellan företagets produkter. 

"Människor ska inte behöva accepteras att spåras över webben för att få tillgång till fördelarna med relevanta annonser" skriver David Temkin, chef för produkthantering på Googles annonsavdelning, i ett officiellt blogginlägg.

"Och annonsörer ska inte behöva spåra indivuduella konsumenter över webben för att få tillgång till prestandaförbättringen som digital annonsering innebär."

Googles planer är istället börjar leverera relevanta annonser till användare med hjälp av nya programmeringsgränssnitt som inte behöver inkräkta på deras privatliv.

"Framsteg inom aggregering, anonymisering, processering på enheter och andra privatlivs-bevarande teknologier har givit oss en tydlig väg framåt för att ersätta individuell identifiering."

Sedan tidigare har Google också beslutat att ta bort stöd för tredjepartskakor i Chrome vilket kraftigt förhindrar möjligheterna för dataspårning för både sajter och annonsörer.

Läs också: Guide - Så slänger du ut Google från din webbläsare