Linkedin har bekräftat att de testar en ny funktion i sin app för "socialt ljud", där användare i ett nätverk ska kunna lyssna och delta i ljudsamtal med olika grupper. Något som inte låter helt olikt hur den hajpade appen Clubhouse fungerar, rapporterar Techcrunch.

Enligt Linkedin själva startade utvecklingen av funktionen till följd av att användarna ville ha fler sätt att kommunicera på plattformen.

Nischen för Linkedins version kommer vara att användarna är kopplade till sina professionella profiler, vilket förmodligen lär påverka vad för typ av innehåll som plattformen får.

Den nya satsningen går även ihop med Linkedins senaste designförändringar som i större grad ger användare möjligheter att posta egenskapat innehåll på plattformen för att exempelvis visa upp sin expertis inom olika områden.

Även andra stora teknikjättar som Facebook, Twitter och Spotify ska vara i färd med att utveckla egna Clubhouse-utmanare. Det är än så länge oklart när Linkedins variant kommer släppas men ett betatest ska komma snart.

Läs också: "Bort med tassarna från den hajpade appen Clubhouse"