Du har kanske sett uppdateringen i ditt Facebook-flöde. Någon skriver att hen har fått en dos av det ryska Sputnik-vaccinet – och i slutet av texten blir bokstäverna ryska.

Kanske har du även sett Facebook-bilden på tre vältränade unga män med orden Pfizer, Moderna och AstraZeneca – och en rysk fyllgubbe med texten Sputnik V. Eller bildmontaget där premiärminister Boris Johnsson förvandlats till en apa efter att ha tagit Astra Zenecas vaccin.

Ja, i väst cirkulerar de första bilderna frekvent sedan en tid tillbaka – och i öst den sista. Alla tre kan verka oskyldiga, men fyller egentligen samma funktion: De sprider misstro mot coronavaccineringen.

Ska vi kunna återgå till ett normalt liv måste vaccinationen vara framgångsrik i hela världen, och då har den här sortens vaccinnationalism ingen plats. Vi svenskar vinner på att Sputnik V blir en succé – på samma sätt som människor i Ryssland gynnas av Astra Zenecas framgångar.

Tyvärr är det inte alla som står på samma sida i kampen mot viruset – och som vanligt är mörkrets krafter framgångsrika på nätet. Deras målsättning kan variera. Det kan handla om att framhäva det egna landets vaccin genom att sprida misstro mot andras. Ryska medier har exempelvis under lång tid spridit skrämselpropaganda kring Astra Zenecas vaccin.

Men de mörka krafterna kan också vara inhemska konspirationsteoretiker som slåss mot allt från vaccin till chemtrail och 5g-nät – och det kan vara kommersiella trollfabriker som tjänar annonspengar på spektakulära fejkartiklar.

I takt med att allt fler ska vaccineras kan vi räkna med att de här aktiviteterna kommer att öka. Den ryska fyllgubben och den brittiska apan är bara en föraning av vad vi kan vänta oss.

I det här läget är du och jag inte bara åskådare. Vi är i högsta grad aktörer. Oavsett om det rör sig om ryska propagandister eller inhemska konspirationsteoretiker så bygger deras strategi på att vanliga användare ska dela informationen. Precis som när det gäller virusspridningen så är det alltså du och jag som gör det möjligt för propagandan att spridas.

Så hur undviker man att bli en digital superspridare? Det är inte särskilt svårt, och jag skulle säga att det finns tre enkla botemedel:

  1. Kontrollera alltid sanningshalten innan du delar och gillar någonting på sociala medier. Är du osäker? Låt bli!
  2. Håll dig till pålitliga källor – och hämta din information från många olika håll för att undvika att hamna i en filterbubbla.
  3. Använd en god ton i kommentarsfält och respektera människor som har andra åsikter. Det här är ett sätt att minska polariseringen.

Jag efterlyser inga munskydd i vaccinationsdebatten. Det finns all anledning att kritisera myndigheter och makthavare – och ingen vinner på att mörklägga vaccinets eventuella brister.

Men vaccintrollens propaganda är något vi måste skydda oss mot – och att dela bilder på ryska fyllgubbar är lika dumt som att sprida bilder på brittiska apor.