Nätfisket har ökat under första kvartalet av 2021. Nu har IT-säkerhetsföretaget Check Point publicerat en ny rapport som visar vilka varumärken som cyberkriminella försökte utnyttja eller efterlikan för att lura till sig personliga uppgifter från privatpersoner och företag.

Enligt rapporten är de mest utnyttjade branscherna teknik, logistik och banksektorn. Det allra populäraste varumärket att utnyttja var Microsoft som dök i upp i hela 39 procent av nätfiskeförsöken. Något som pekar på att cyberkriminella fortsätter försöka dra nytt av distansarbetet i samband med coronapandemin.

Sett till bankerna har både Wells Fargo och Chase nu klättrar upp på topp tio-listan över de mest utnyttjade varumärkena.

– En förändring som skett det senaste kvartalet är ökningen inom banksektorn, och cyberbrottslingarna vill utnyttja oss när vi gör bankärenden. Vi uppmuntrar alla att vara försiktiga när de lämnar ut personuppgifter till appar, och tänk till en extra gång innan du öppnar bilagor eller klickar på länkar, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert hos Check Point, i ett pressmeddelande.

De mest använda varumärkena för nätfiske under januari-mars 2021 var:

1. Microsoft (relaterad till 39 % av alla nätfiskeförsök globalt)

2. DHL (18%)

3. Google (9%)

4. Roblox (6%)

5. Amazon (5%)

6. Wells Fargo (4%)

7. Chase (2%)

8. LinkedIn (2%)

9. Apple (2%)

10. Dropbox (2%)

Läs också: Nu kan du kolla om ditt mobilnummer läckt från Facebook